Anmeldelse: E-mail nyhedsbreve skrevet af Rikke Moos, anmeldt af Ursula Behrle
Anmeldelse af ”E-mail-nyhedsbreve”
Titel: E-mail-nyhedsbreve
Forfatter: Rikke Moos
Hjemmeside: www.webskribenten.dk
Forlag: Libris
ISBN-nr.: 87-7843-743-1
Omfang: 152 sider
Pris: 199 kr.
Forfatteren Rikke Moos er ejer af virksomheden Webskribenten, der er specialiseret i kommunikation og markedsføring via nettet.
Bogen henvender sig først og fremmest til virksomheder, men også til foreninger og privatpersoner, der skal i gang med at udsende e-mail-nyhedsbreve.
Bogen består af to dele. I første del får læseren viden om relevant lovgivning og uskrevne regler. Desuden er der mange gode råd om indhold, design og markedsføring af nyhedsbreve.
Bogens anden del omhandler ”det tekniske arbejde” og guider læseren trin for trin igennem opbygningen af det første nyhedsbrev, lige fra design af en skabelon over opbygning og håndtering af mailinglister til selve udsendelsen. Dertil bruges Microsoft Office-pakkens programmer FrontPage 2003, Outlook 2003 og Excel 2003.
Derudover gennemgås kort en række mere avancerede e-mail-marketingssystemer, der også giver mulighed for at følge nyhedsbrevets videre liv ude hos modtageren.
”Modtageren og hendes behov er i centrum” er bogens hovedbudskab. Det har man da hørt før. Men sjældent har jeg siddet med en tekst, der på den fineste måde i sig selv er en illustration af selve budskabet.
Sproget er letforståeligt, de få fagudtryk, der bruges, bliver omgående forklaret, så alle kan være med. Bogen er overskuelig, afsnittene korte og budskaberne præcise og indlysende. De mange krydshenvisninger i bogen gør det let at bladre frem og tilbage til emner og begreber, som gennemgås andre steder i bogen. Jeg sad med en dejlig følelse af, at forfatteren virkelig havde sat sig i mit sted og på forhånd havde gjort det nemt for mig at læse bogen. Og så har jeg fået en meget bedre forståelse for, hvad det i forbindelse med e-mail-nyhedsbreve betyder, at modtageren er i centrum – hele vejen rundt om processen.
Prædikatet ”letforståelig” gælder også de tekniske trin for trin-anvisninger i bogens anden del, hvor selve nyhedsbrev-skabelonen designes trin for trin i FrontPage. Jeg havde ikke troet, at det var så let at sætte en skabelon til et nyhedsbrev op. Ulempen med trin for trin- anvisningerne er dog, at de kun kan følges, når man har installeret samme programversion, som bruges i bogen. Derfor er det et plus, at læseren allerede på bogomslagets bagside får at vide, hvilke programmer der arbejdes med. Endnu et tegn på ”klare budskaber”.
Som ejer af UB Language Consult, der tilbyder intensive sprogkurser og oversættelser, har jeg for nylig selv sendt mit første e-mail-nyhedsbrev ud. I den situation ville bogen have været et uvurderligt redskab. En hjælp til at strukturere processen bedre, til at udvælge og formulere indholdet, til layoutet og til ”alt det tekniske”. Efter at have læst Rikke Moos´ bog er jeg overbevist om, at mine kommende nyhedsbreve bliver noget anderledes – og meget bedre …
Jeg kan derfor kun anbefale bogen på det varmeste.
Ursula Behrle
UB Language Consult