Anm. “Min virksomhed – en visuel forretningsplan”

forretningsplan

 Anmeldelsen er skrevet af Elisabeth Kolerus Vind, freelance journalist og cand.comm.  

Det kan være sjovt og motiverende at lave sin virksomheds forretningsplan. Sådan var det at arbejde med bogen “Min virksomhed – en visuel forretningsplan”, hvor iværksættere kan udtrykke sig med både hjerte og forstand.

Forretningsplanen fungerer som en slags tavle – en bog i A3 format med ringbind. I grafiske skabeloner indsættes tekst, stikord, billeder og tegninger – gerne i kulørte farver og som collage. I planen arbejdes fx med idé, produkt, konkurrenter, mål, finansiering, personlighedstype og “den idéelle dag” illustreret via et døgnur. Bogen indeholder enkle forklaringer på, hvordan planen udfyldes inklusiv eksempler.

Arbejdsprocessen: På opfordring af bogens forord – “Husk at hygge dig med bogen” – satte jeg mig udenfor i forårets solskin og hyggede mig med skabelonerne, bevæbnet med tusser i blå, sølv, rød samt blyant og viskelæder.

Bogen fungerede godt til de processer, jeg lige nu har brug for at videreudvikle. Jeg arbejdede fx kreativt med min virksomheds idé. De skabeloner, der giver overblik, var også nyttige. Fx svagheder og styrker i forhold til konkurrenter og organisering af døgnet. Jeg har sat et døgnur for den idéelle dag op på køleskabet som reminder. Andre skabeloner nøjedes jeg med at skitsere, fordi jeg i forvejen har bearbejdet punkterne på skrift.

Bogen har samme indhold som som en almindelig forretningsplan og handlingsplan. Men fordelen ved at arbejde kreativt er, at man både inddrager de logiske, fornuftsbetonede overvejelser og de impulsive, kreative tanker, som giver adgang til følelser eller dybereliggende motiver. Jeg oplevede, at det var lettere at beskrive idéer og mål sammenlignet med en almindelig skriveproces. Det tager tid at udfylde skabelonerne, som ved en almindelig plan, men det er som sagt en hel del sjovere at formidle med farver, tegninger og skrift. Samtaler om sine foretningsplaner er også en vigtig del af processen.

Hvis din idé skal sælges faktuelt og præsentabelt, så er det den traditionelle plan, du skal gå efter. Hvis du er til visuel planlægning, så er denne bog brugbar. Bogen kan tages frem og viderebearbejdes, hvis man er gået i stå eller har brug for inspiration.

Alt i alt en nyttigt værktøjsbog, der skaber et hurtigt overblik og positivt syn på forretningsplanerne.

Indhold
Virksomhedsidéen
Dit produkt
Hvem er dine kunder?
Dine kompetencer og ressourcer
Dit netværk
Konkurrenter
Virksomhedsstatus
Hvordan vil du tiltrække kunder?
Etablering af virksomheden
Organisering
Det store perspektiv
Fremtiden
Etableringsbudget
Driftsbudget
Finansieringsplan
Ting, der skal gøres

Arbejdsbogen “Min virksomhed – en visuel forretningsplan” er forfattet af Marina Hjørdie.

Marina Hjørdie har virksomheden ChangeAgents, der arbejder med netværk, konceptudviklingsopgaver og innovation.

Pris: 149 kr. eks. moms.
Læs mere om bogen og køb via http://www.changeagents.dk/Default.aspx?Id=3000.

Forlag: Erhvervs- og Videnscenter Vestsjællands Forlag. ISBN 978-87-992264-0-5

 

Anmeldelsen er skrevet af Elisabeth Kolerus Vind, freelance journalist og cand.comm.  Elisabeth er ved at etablere virksomhed med web-journalistik og web-tv målrettet til mellemstore virksomheder og organisationer.
www.journalists.dk og www.w-learn.dk. Inspirerende og lærerigt web-tv.