Elevator-talen – Hvorfor hedder den det … ? – og, hvordan træner jeg ?
Du træder ind i en elevator – elevator-døren lukker – elevatoren er på vej til 16. etage
– i elevatoren står én person – og, denne person er tilfældigvis den person du allerhelst ville møde, fordi det er bestyrelsesformanden i netop det firma du ikke har turdet håbe at kunne få en aftale med
– idet elevatoren sætter igang, spørger personen dig : ´… hvad kan jeg hjælpe dig med … ?´
– du har nu max. 30 sekunder – 30 betydningsfulde sekunder
– en mulighed for at kunne skabe netop de muligheder du har drømt om for din virksomhed
– og samtidig en chance du ikke får igen …
– derfor er det af altafgørende betydning, hvad du vælger at fortælle om din virksomhed
– og, dermed også forklaringen på hvorfor det hedder ´Elevator-talen´
– hvordan træner man så til en god elevator-tale ?
– start med at finde et stop-ur med tydeligt display eller tydelige visere
– derefter så kan du blot lave en uforberedt præsentation af din virksomhed på max. 3 minutter
– skift til max. 2 minutter
– skift til max. 1 minut
– og, skift derefter til max. 30 sekunder, og træn den indtil du véd du kan den
– overvej også at finde en god, sjov, eller usædvanlig ´overskrift´, ´punch-line´ som indledning, for at skabe nysgerrighed og interesse
– og, skulle du være i tvivl om hvordan du øver dette, så kan familie-fester og andre sociale sammenkomster være et godt sted at øve sig
– typisk så spørger din bordherre/borddame dig : “Hvad laver du så … ?”
– og, hvis du ikke er istand til at fastholde interessen fra din bordherre/borddame, så kan du godt regne med at du skal øve dig lidt mere :-)
– god arbejdslyst !
Dann Sommer
Personlig Coach & Mentaltræner
Personlig Coaching, Telefon-Coaching & Skype-Coaching