Salg – om “smagsprøver”

I mit lokale supermarked var der i går smagsprøver på flere vine. De to sælgere havde gjort det lidt mere lækkert med rigtige vinglas, i stedet for de sædvanlige små plastbægre og var i øvrigt venlige og imødekommende. Da min mand og jeg havde smagt på den første vin, bemærkede jeg, at den var noget “stram” – hvortil den ene sælger bemærkede, at den naturligvis var meget bedre med noget mad til! 
Nej, vi købte ikke vinen, men det havde vi måske gjort, hvis de havde haft lidt, man kunne spise til, for at opleve, at det han sagde var rigtigt!

Jeg tror på, at det er godt at give “smagsprøver” på sit produkt, men det skal helst give den effekt, at kunden straks ser værdien for dem selv i produktet.

Jeg var i går til møde hos en (forhåbentlig kommende) kunde og de tre kvindelige HR konsulenter, der var med til mødet, skulle snart have en ny mandlig chef, som de følte “at de skulle sælge sig selv overfor”. Dem kunne jeg give nogle gode enkle værktøjer om både salg og mand-kvinde kommunikation, som de kunne bruge i den aktuelle situation. Og det tror jeg faktisk, at de husker fremover.

Så giv dine potentielle kunder, noget de kan bruge her og nu – og som giver dem lyst til mere.

Lad mig høre fra dig her på bloggen, hvis du har gode ideer til eller erfaringer med, hvad man kan give som “smagsprøver”.

Mange hilsener

Jytte Hollender
Underviser, foredragsholder og SalgsCoach.

www.hollender.dk