Start med at give
Sådan lyder mantraet i mange netværkssammenhænge. I dag oplevede jeg, at det også gav kontant pote ude ved en kunde.
Jeg tilstræber i mine salgsbesøg at give en vareprøve på min faglighed og tankegang. Et møde med en kunde har for mig været en succes, hvis jeg i løbet af mødet har forstået kundens forrenting så meget, at jeg kan stille et spørgsmål, der får tændt kundens øjne, og afføder reaktionen: “Det havde jeg ikke tænkt på”. Det skal lige siges, at mange af mine møder er “lær at kende møder”, der i første omgang ikke har direkte salg for øje. Jeg skal i højere grad kvalificere mig, og sætte mig på kundens nethinde.
I dag var jeg ude ved en kunde, som jeg ikke har besøgt før, men dog mødt i forskellige sammenhænge. Vi drøftede forskellige ting, og jeg startede med at give lidt af min viden. Det fik jeg gjort på en sådan måde, at kunden faktisk bad om at få en faktura. Til det jeg laver, er det sjældent, at opgaverne ligger klar der ude, men mon ikke jeg har fået placeringen på nethinden som seriøs vidende mulig samarbejspartner. Morale: dialog er bedre end envejspræsentationer – og start med at give. Det kommer igen.