Jeg har gennem lang tid troet, at mine bankgebyrer primært gik til de fancy, skærmbetjente søjler, der har erstattet de gode, gamle nummerautomater i min bank – og som giver adgang til det, der engang hed “skranker” eller “kasser” men i dag hedder “service-punkter”. (Jeg har slet ikke fantasi til at gætte på, hvad medarbejderne kaldes nu om dage).
– Men altså med hensyn til gebyrerne, så er jeg netop blevet en del klogere. I mine bestræbelser for at få en virksomheds-konto, hvor min kunder kan indbetale penge, jeg har faktureret dem, er det nemlig gået op for mig hvor meget arbejde, der ligger i at oprette en konto. Både for banken – og mig selv i øvrigt.
Således har jeg nu personligt stillet i banken fire gange i det samme ærinde. Senest fik jeg et møde med direktøren, som viste sig at være et venligt og imødekommende menneske, der rutinemæssigt udfyldte de nødvendige papirer, mens han oplyste mig om, at jo også kunne overveje en Business Dinner-konto til sølle 2400 kroner om året. – Og det gjorde jeg så et nanosekund. Og valgte den fra.
I stedet slap jeg med at betale 500 kroner for at få en helt almindelig “erhvervskonto”, som giver mig mulighed for at sætte penge ind og hæve dem igen. Oven i købet får jeg endda en helt ny netbank-konto, for min nye konto kan nemlig ikke betjenes fra min vanlige netbank. Og i den forbindelse skal jeg nu underskrive og returnere ikke mindre end fem blanketter, for at sikre, at alt går rigtigt til.
Well. Så er 500 kroner vel billigt sluppet. Og når man tænker på et enorme arbejde, der ligger i at behandle og registrere alle de blanketter korrekt, så kan jeg godt regne ud, at mine gebyrer ikke kun går til “service-pult-nummer-systemet” alene.
Men helt ærligt… kan det da ikke gøres bare en smule nemmere?