50 gæster på hjemmesiden – Er det mange … ?

SPØRGSMÅL :

“Jeg har 50 besøgende om dagen på min hjemmeside. Men er det mange? Eller skal man komme op på et helt andet niveau for at der ringer nogen for at spørge, hvad mine produkter koster, eller for at købe nogle af mine produkter ?”

SVAR :

 – strengt taget så er antallet af besøgende på hjemmesiden ligegyldigt – det der tæller er det antal af henvendelser og køb, det skaber
– så, besøgsantallet kan du ikke bruge i sig selv, som retnings-giver – dette skal ses som en helhed i sammenhæng med resten af din markedsføring

– men, hvis du fex har 50 besøgende om dagen, og slet ingen henvendelser, så vil det for mig nok være et tegn på at der er noget der ikke helt virker –

– fex :
– at din hjemmeside/forside ikke er indbydende, spændende nok
– at du ikke har et budskab der matcher med målgruppen
– at dit produkt slet ikke egner sig til at sælge på nettet …
– at din hjemmeside er for kompliceret at bruge, for kompliceret at købe på
– at evt. besøgende ønsker ´mere tillid´ før de køber – … men ikke kan finde det på hj.siden
– … samt 5-10 andre ting der kan mangle for at en gæst afslutter et køb på nettet
– ….

 

– og, i forbindelse hermed – et par begreber som kan være nyttige at kende :

– ´unikke besøgende´ er det antal af individuelle gæster der har kigget på hjemmesiden, hvilket ikke er det samme som fex antallet af viste sider. Et tal der skal granskes og vurderes med stor omhu, fordi tallet bla. forstyrres af besøg af søgemaskinerne, når de kigger forbi og læser indholdet på hjemmesiden.

– ´conversion´ beskriver processen omkring at forandre et besøg på hjemmesiden til et salg

– ´conversion rate´ beskriver forholdet imellem gæster på en side, og hvor mange af disse besøg der resulterer i et salg.

Dann Sommer

Personlig Coach & WebMaximizer
Søgemaskine-optimering, Personlig Coaching, ErhvervsCoaching,