Worklife Balance – gode råd om tilrettelæggelse af tid
Der tales meget om worklife balance – om at få tingene til at hænge sammen i balance mellem arbejdsliv og fritid.
Forleden blev jeg interviewet til C3, civiløkonomernes fagblad, der havde dette som tema.
Som selvstændig synes jeg , det kan være svært at styre sin arbejdstid. I de første to år som selvstændig kører man derud af. Det er hverken farligt eller unaturligt, fordi man er helt euforisk over det nye. Men arbejdspresset skal finde et naturligt leje. Og har man et problem økonomisk, må man sætte tæring efter næring.
Her er et par af de råd, jeg selv har erfaret, særligt hvis du har meget ”hjernearbejde” og hyppige deadlines;
– Tilrettelæg din tid, så der er huller til at tanke op. Jeg beregner en slags tidsmoms og afsætter 25 % af opgavens tid til bagefter at lade hjernen lagre i langtidshukommelsen, hvad jeg har lært. Jeg sidder ikke bare i en stol, men laver noget andet end mit sædvanlige arbejde og lader underbevidstheden sætte brikkerne på plads.
– Inddel din arbejdsdag i forskellige typer af arbejde. Salg og kundekontakt kræver for eksempel én type arbejde, mens administration og opgaveløsning nogle andre. Det er vigtigt ikke at skifte hele tiden i løbet af en dag, så når man ingen vegne med noget af det.
– Oparbejd en god maildiciplin: Træn dig selv til kun at åbne mailboxen et par gange om dagen. Hvis folk vil noget vigtigt, så ringer de nok.
– Hvis du ikke kan leve med yoyo-økonomi – skal du bare ikke være selvstændig. Der er ikke noget der tærer som økonomisk bekymring.
– Selvstændige er som dynamoer – vi skal både cykle og lyse, så pas på dig selv . Du udgør din egen virksomhed, og du skal holde længe.