Effektivt salg – hos mig….
Dagens første selvbelønning er et egenhændigt skulderklap: det er lykkes mig at få et kundekontakthåndteringssystem (crm) klar til brug. Det er en milepæl i en af mine selviværksatte udviklingsforløb, der startede primo marts.
Da jeg startede som selvstændig, var der ikke ret mange begrænsninger for, hvad jeg kunne bruge et ganske almindeligt regneark til: økonomistyring, budgetter, time/sagsregistrering og kundekontakter, så jeg kløede på. Der gik dog ikke mange måneder, før jeg hyrede en bogholder. Det med regnearket blev simpelthen for tidskrævende. Og nu skipper jeg regnearket med salgstrakten. Der blev efterhånden så mange linier, at jeg mistede overblikket, og historikken i kontaktforløbet med kunden forsvandt til fordel for next step – hvilket gjorde jeg ikke kunne vurdere min indsats og drage erfaringer. Samtidig har jeg i en lang periode forsøgt at lave min ugeplan, således at jeg havde halve dage, hvor jeg arbejdede med salg. Men det har jeg nu erkendt, at det matcher bare ikke mig – og min butik og mit flow. Jeg vil nu afprøve, om noget af dagens stress kan reduceres ved faktisk at arbejde synkront med opgaveløsning og salg. Det giver mig ro i sjælen hele tiden at have fornemmelsen af at være på vej.
Marts måned er så gået med at scanne markedet for CRM-løsninger, teste af og vurdere faciliteter. Blot for at kunne konstatere, at teknologierne kan det meste (og det samme), og den reelle udfordring ligger i at tænke sine egne salgsprocesser igennem. Her er der absolut ikke nogen nemme løsninger. Det har systemovervejelserne nu givet anledning til, at jeg gør for mit eget salg, så nu er jeg flyveklar til en ny fase!