Salg og feedback
Som mikrovirksomhed tænker du så over, hvorvidt du gør det let for dine kunder at købe? Abelone gør meget ud af det virtuelle visitkort, og gennemtænk på samme måde dine salgsprocesser.
Her er en oplevelse fra i onsdags, oplevet by me, men anonymiseret.
Jeg skulle bruge et stykke inventar til mit kontor. Havde længe gået og tygget på, hvilken udformning, det skulle have. Så så pludselig i et magasin billedet af den rette løsning. Gik på nettet efter produktkategorien, hvilket ikke førte til resultat via google. Ringede så til butikken, som magasinet henviste til. Inden da tjekkede jeg lige nettet på selve butiksnavnet. Google viste søgeresultater med det samme telefonnummer, så nu vidste jeg, hvor butikken lå (København). Ville gå ind på butikkens hjemmeside, men den var ikke-eksterende – idet der blev henvist til en domæneudbyder. Greb så knoglen og fik kontakt. Henviste til magasinet, og spurgte, om de stadig havde stolen, og om de ville sende den til Jylland. “Du kan ringe igen på mandag, så er min medarbejder retur fra ferie, jeg har ikke tid nu”. Ja, men det gør jeg så…… måske…….
Eller svaret den dag hvor jeg ringede til en virksomhed, der solgte udviklingsforløb – jeg havde faktisk nogle ting jeg gik og bøvlede med, og var på jagt efter en løsning. “hvorfor ringer du til mig?” blev jeg spurgt om….. jae, jeg ville jo gerne købe noget.
Så startede filosoferingen, og spejlet drejede indad: hvordan ser min egen butik ud udefra?
Vi sidder alle sammen og er rigtig gode fagpersoner, men er vi også gode nok til at få opbygget og kvalitetssikret vores salgsprocesser? Det er ikke nok at have PR-artikel, hjemmeside og telefonnummer. Måden vi bruger det på skal understøtte de forskellige faser i kundens købsproces. Kunne det være muligt, at vi i mikronet kunne bruge hinanden til at være testkunder hos hverandre. Det kunne give dig svaret på, hvordan kunder oplever din butik. For vi blive ofte blinde for dette, når vi ser vores virksomheder alene indefra.