Anm: E-værksætteren – din guide til den professionelle netbutik

Anmeldelse e-værksætteren

 

Titel: e-værksætteren. Din guide til den professionelle netbutik.
Forfatter. Lea Skov Lindbæk

Forlag: Booked
ISBN:  9788792363008

Pris: 299.-

Den sælges selvfølgelig på nettet:

www.evaerksaetteren.dk/ 

Når jeg læser en ny bog, sker det altid med en blyant i hånden. Jeg noterer gerne flittigt i bøger, skriver kommentarer, understreger vigtige passager, og hvis der er noget særligt, jeg skal take action på med det samme, skriver jeg mine initialer AB ud for.

Lea Skov Lindbæks bog  ”e-værksætteren” er den bog, jeg har sat flest AB’er i nogen sinde.

Hendes bog er en guide til den professionelle e-butik, og jeg har læst den for sent!
Jeg har nemlig startet en ikke specielt succesrig e-butik og undret mig over, hvorfor den ikke solgte kassen, før jeg læste bogen.

Nu ved jeg, hvad jeg har gjort galt, og jeg har virkelig gjort stort set alt galt.

Men nu ved jeg til gengæld også, hvad jeg skal ændre og ikke uvæsentligt – jeg har også fået at vide helt jordnært og praktisk, hvordan jeg skal ændre tingene.

Nu mangler jeg bare lige tiden til det, men det er jo ikke Lea Skov Lindbæks skyld.

 Bogen ”e-værksætteren, din guide til den professionelle netbutik” er en uhyre praktisk, meget nem og alligevel grundig gennemgang af, hvad du skal gøre fra start til slut, når du først påtænker, og siden kaster dig ud i at åbne og derefter ikke mindst drive butikken. Uundværlig fra første tanke til den dag forretningen skal udvides, fordi salget går så godt!

Jeg ærgrer mig over, at den ikke var skrevet, da jeg startede butik, og glædes over, at jeg nu kan få styr på mine fejltagelser frem for bare at give op.

Med vigtige screenshots af det, der er svært at forklare med ord gennemgår Lea Skov Lindbæk på små 200 sider

–         fænomenet e-handel

–         De første skridt – definer hvad du sælger, kunder, leverandører, konkurrenter og ikke mindst budgetter.

–         Teknik – hvilken butik skal jeg vælge, alt lige fra standardmoduler til hvilke features jeg med fordel kan få udviklet

–         Design – ikke kun hvor pæn den skal være, men især hvordan man følger en kunde intuitivt gennem en købsproces

–         Logistik – få en god arbejdsgang: Hvordan jeg bør indrette såvel mit pakkeri som at sørge for forsendelser med de faldgruber, der er i PostDanmark og forskellige konkurrerende forsendelsesforretninger, fordel og ulemper ved pakker eller breve

–         Service – alt det der kan gå galt som restordre, eftersende, ubekendte adresser og kundeservice, hvor LSL bl.a. fremhæver, at man i små detaljer skal give mere end kunderne regner med

–         Markedsføring – hvad nytter det, at du har en god forretning, hvis ingen kender den – LSL gennemgår traditionel markedsføring i presse, SEM (Search engine marketing) adwords og markedsføring gennem partnere, igen i detaljer men praktisk overkommelige. I dette kapitel er der desuden et godt og langt afsnit om nyhedsbreve, som er en disciplin for sig, men som uden tvivl bør koordineres som en naturlig del af en shop

–         Forretningsskab – øg dit salg på nettet – her går hun ind og lærer os hvordan vi analyserer statistikkerne og de besøgendes måde at færdes på sitet på, hun lærer os om at overvåge konkurrenter eller samarbejde med dem – meget inspirerende.

–         Og så afrunder hun med kloge betragtninger om, hvordan du bygger videre på din gode start og professionaliserer dig med bestyrelse, advisory board.

Det er vigtigt i denne anmeldelse at fremhæve designet på bogen, som indeholder mange instruktive skærmprint som eksempler på noget af det, der er svært at beskrive i ord. Når man læser, kan man samtidig danne sig et visuelt indtryk af, hvad LSLs pointer er.

Min e-butik er lille, og jeg har slet ikke samme ambitionsniveau som LSL. Jeg har ikke hidtil overvejet at gøre min butik til hovedbeskæftigelse, men jeg har da bestemt fået styrket min ambition om at sælge væsentligt mere end nu. Og bogen er meget ansporende til at forstå, at muligheden for en fuldtidsbeskæftigelse – ikke nødvendigvis til mig – er inden for rækkevidde.

Jeg fremhæver Lea Skov Lindbæk, fordi det er hende, der er forfatter, og fordi hun er praktikeren og har e-butikken Aura4Laura, som er hendes udgangspunkt. Men jeg skal ikke glemme, at bogen er blevet til i tæt samarbejde med journalisten Louise Reseke på hvis forlag, Booked, bogen da også er udkommet.

 Sidste tip: LSL har lavet et netværk for e-butikker. Det får snart sin egen hjemmeside www.evaerksaetterne.dk , og har notabene både mænd og kvinder som medlemmer.
Indtil hjemmesiden er oppe at køre, kan man skrive til LSL og anmode om medlemskab.

Om anmelder:
Abelone Glahn arbejder med netværk, selvstændige, mikrovirksomheder og Virtuelle communities.
Speciale: Virtuel rekruttering og onlinebranding.