Boganm.: “Original” af Maiken Ingvordsen

MaikenORIGINAL – Personlig branding & synlighed

Af Maiken Ingvordsen

Lindhardt og Ringhof Forlag A/S April 2015

Er du (en) original?
Skiller du dig ud? Er du synlig?

Anmeldt af Anne-Lise Becker, Oreby Mølle
Jeg vil starte med at indrømme – at jeg er vild med Maiken!
Vild med hendes bøger, hendes foredrag – og hendes brand. Så det var virkelig en skøn opgave, jeg fik, da jeg skulle læse Maikens seneste bog, Original.

Maiken er selv et godt brand, og det giver gerne sin viden og erfaring videre til dig, som læser. Hun skriver, så det er til at få forstå, og forklarer og beskriver fagudtryk på en enkel måde. Udover at forklare fordele og forskelligheder på de forskellige typer sociale medier, så får du også tips til, hvad du skal bruge og hvornår. Hvad gør du, for at gøre dig selv mere interessant for dine følgere på digitale medier, så de får flere – og de fortætter med at følge dig? Hvordan bygger du dit eget brand op, hvordan er du personlig og giver meget af dig selv – uden aldrig at være privat?

Maiken2Maiken Ingvordsen er ansat af forlaget Lindhardt og Ringhof og Carlsen som digital strateg. Hun er uddannet jazzpianist og komponist, hun driver desuden sin egen virksomhed ”So What”. Et brandingbureau med speciale i ideudvikling især i den kreative branche. Desuden holder Maiken en masse spændende foredrag (har du ikke oplevet Maiken ”live”, så gør det!). Jeg havde nær glemt at skrive, at Maiken er fra Lolland, at hun er endnu en grund til at vi kan rette ryggen lidt mere og være stolte af vores øer (#lollandfalsterlovestorm)!

Bogen er delt op i to. Del 1: Viden. Del 2: Handling.
Del 1 forklarer hvad et personligt brand er. Kort fortalt, den mavefornemmelse, andre får, når de tænker på dig. Og det kan man jo så selv tænke lidt over!
Del 2 fører dig igennem viden, værktøjer og øvelser til at blive din egen brandmanager. Maiken er godt til, at samle og koge essensen af teorier ned, så alt fremstår enkelt og brugbart. Så muligvis har du allerede flere bøger, hvor du vil kunne hente samme type information, men hvor du skulle bruge meget til på at ”lede”. Her er det samlet i en meget let læselig lille bog (173 sider).

Maiken3Bagest i bogen et kærligt spark, til at komme ud af komfortzonen og ind i læringszonen samt resultatet af Maikens egen branding-kampagne på Facebook for netop denne bog. Få dage før denne bog gik i trykken, opfordrede Maiken sine følgere på Facebook til at give deres forslag til, hvem der har et godt personligt brand (her jubler jeg igen for Lolland-Falster og Mikronet. Selvfølgelig har Abelone Glahn skrevet sin kommentar øverst oppe i tråden!).
Maiken har trykt alle de kommentarerne, hendes følgere har skrevet i tråden på Facebook bagerst i bogen. På den måde har alle hendes følgere bidraget. Og havde jeg set den kommentar, med den viden, jeg har nu, så havde jeg da selvfølgelig skrevet, Maiken Ingvordsen :-)

 

 

Maiken4Jeg har indsat billeder af bogen. Maiken er nemlig gul! Og det virker!
Hver gang jeg ser en bestemt gul farve, så tænker jeg på Maiken – og skal lige checke hendes opdateringer på Facebook. Jeg kom også til at tænke på Maiken, da jeg gik til fest i København med et fad fyld med sprøde majs fra Lolland.

Jeg behøver vist ikke at skrive, at du skal læse bogen. Men det er ikke nok at læse den, du skal købe den, så du kan tage fat i den lille gule bog, næste gang du lige mangler et spark bagi til din egen branding eller kampagne.

”Du er hermed hyret til at være din egen brandmanager!”