Hvorlænge er du i markedet?

Overskriftens spørgsmål stillede en af mine første kunder et stykke henne i vores samarbejdsforløb.

I første omgang blev jeg lidt paf, og først senere forstod jeg rækkevidden. For set fra kundens syn er det besværligt og tidskrævende at skulle sætte potentielle relationer – på lønseddel eller faktura – ind i virksomheden. Det er først på sigt, at det giver gevinsten tilbage.

Forståeligt nok. Og særdeles forståeligt, når man selv sidder i situationen. Jeg har siden min start haft outsourcet mit bogholderi – og det har bare fungeret fint. Nu har min faste samarbejdspartner fået fast job, og bruger denne måned på at lukke sin virksomhed ned. Så her sidder jeg så, og skal have fundet en ny, have opbygget gensidig tillid, ihukomme hvad jeg lægger vægt på i samarbejdet, få det kommunikeret og få praktikken til at virke – velvidende, at det tager længere tid første gang, så jeg kommer til at betale timer for oplæringen……. og endnu engang skal jeg lave tilbageløb – tage fat i noget, jeg troede, der virkede.

At være selvstændig med en enmands organisation er som at være cirkusartisten, der holder alle tallerknerne i sving. Man skal hele tiden holde øje med dem alle sammen, og hele tiden holde dem i bevægelse.