Lyserød eller lyseblå madkasse?

Med mit speciale i “Kvinder og Karriere” er jeg naturligvis optaget af ligestillings debatten samt forskellen mellem kønnene og årsager til den. Diskussionen går jo ofte på, om det er arv eller miljø, der spiller størst rolle. Det skal jeg ikke gøre mig til ekspert på (typisk kvindelig bemærkning, forøvrigt!), men jeg blev i går mindet om, hvor tidligt, vi kan have et fast billede af, hvad der er feminint og hvad der er maskulint.

Jeg havde fornøjelsen af at tilbringe dagen sammen med Liva, mit dejlige bonusbarnebarn på 4 år. Vi skulle købe en ny madkasse til hende og inden vi gik i butikker, kiggede vi lidt på nettet for at orientere os om udvalget. Jeg foreslog en flot blå madkasse, men “Nej, det er da en drengemadkasse”. Livas ønske madkasse var ikke overraskende lyserød med “My Little Pony” i lilla pastelfarver.
Jeg spurgte lidt mere ind til både farver og de andre produkter og svarene kom prompte og uden tøven – pige eller dreng ting/farve. Så i en alder af 4 er det allerede fast programmeret. Og det gælder ikke kun ting, men i meget høj grad også adfærd – hvad er acceptabel pigeadfærd og hvad er acceptabel drengeadfærd.

Og hvad har det så med mikrovirksomheder, kvinder og salg at gøre?
Hvis du er kvinde(lig mikrovirksomhedsejer), så er du formodentlig også i løbet af din opvækst blevet præget af din omverden til at være stille, tilbageholdende, beskeden, tage hensyn til andre før dig selv og ikke fylde for meget.
Og hvordan påvirker det mon din adfærd og andres opfattelse af dig og dine evner og produkter, når du går ud til potentielle kunder?

Måske skal du “prale” lidt mere, være lidt mere udfarende, tale lidt højere og generelt fylde lidt mere. Jeg ved det ikke, for jeg kender dig jo ikke – men jeg ved, at jeg selv hele tiden skal tage mig i, ikke at blive for “pæn pige-agtig”.

Hvis du også er interesseret i køn- og ligestilling, så kan jeg anbefale Dannerbladet fra marts måned, som har emnet som tema.

PS. Liva fik sin lyserøde madkasse.

Mange hilsener
Jytte Hollender
www.hollender.dk