Anmeldelse : Groundswell af Charlene Li og Josh Bernoff

”Groundswell – Vinderstrategier i en verden af sociale teknologier” af Charlene Li og Josh Bernoff

Anmeldt af Marina Hjørdie,

Børsens Forlag, ISBN 978-87-76-64401-7, bogens  hjemmeside med meget spændende materiale www.groundswell.forrester.com

FAKTA:
Bogen handler om hvordan man som virksomhed bør forholde sig til de nye sociale medier som fx Facebook, YouTube, blogs og wikier. Disse medier udgør en magtfuld og anarkistisk understrøm = det engelske udtryk ”groundswell”, som har ændret magtfordelingen mellem institutioner, virksomheder og forbrugere – spillereglerne er ændret, magten ligger i dag hos individerne og fællesskaberne.

Bogen er skrevet af de to forskere Chalene Li og Josh Bernoff, fra Forrester Research, som er eksperter i de nye sociale medier.

Målgruppen er primært ledelse og marketingsfolk i større virksomheder, hvis jeg skal identificere målgruppen ud fra de mange gode eksempler der er i bogen, men jeg mener nu, at selvstændige og alle som er beslutningstagere i virksomheder, organisationer og i politik vil kunne have glæde at læse denne bog, da den giver indblik og forståelse af de psykologiske faktorer, de enorme muligheder og ikke mindst farerne ved de nye sociale medier.

”Groundswell” er overordnet opdelt i tre dele:
Del 1. Forståelse af understrømmen, hvor man introduceres til et psykologisk indblik i understrømmens magt og den sociale teknografikprofil.
Del 2. Udnyttelse af understrømmen, her lærer man at lytte, tale og tilføre understrømmen ny energi.
Del 3. Understrømmen skaber forvandling, her beskrives den ultimative brugerdrevne innovation, nemlig når magten overgives til forbrugerne og til medarbejderne.

ANMELDELSE:
Boganmelder Marina Hjørdie er virksomhedskonsulent i Væksthus Hovedstadsregionen, hvor hun arbejder med at skabe vækst og udvikling i små og mellemstore virksomheder, derudover er Marina forfatter til to bøger om netværk og til en visuel forretningsplan.

”Endelig”, tænkte jeg da jeg fik denne bog i hænderne, ”endelig en chance for at få et overblik og en forståelse for de nye sociale medier, som jeg har flirtet lidt med, og som jeg fornemmer, er med til at vende op og på vores verden, men som jeg bare overhovedet ikke kan overskue.

I bogen beskrives understrømmer på denne måde:

”En social tendens, hvor folk bruger teknologier til at få de ting, de har brug for, fra hinanden, i stedet for at få dem fra traditionelle institutioner som fx virksomheder.”

Det som virkelig appellerer til mig ved denne bog er, at man ikke har valgt at beskrive bogen ud fra en teknologisk vinkel, men fra en mere menneskelig vinkel. I bogen præsenteres læseren selvfølgelig for værktøjer som blogs, wikier, facebook, virale videoer, virtuelle fællesskaber, men uden at det bliver alt for teknisk, derimod får man en fin introduktion til den kollektive intelligens nye magt, og hvordan den sætter helt nye spilleregler for alt lige fra markedsføring til politik.

”Groundswell” er en velskrevet og virkelig interessant bog, måske mest fordi verden virkelig har manglet en bog der forsøger at beskrive de psykologiske aspekter der ligger bag disse nye muligheder for at kommunikere.

Bogen er god at blive klog på, den er spækket med gode historier og eksempler. Forfatterne mestrer at skabe en balance mellem teori og gode historier, hvilket er ret vigtigt for læsbarheden. Fx fandt jeg den meget omfattende indførsel i forfatternes opfindelse; ”den sociale teknografikprofil” bare en anelse tør, men jeg er sikker på at det er meget interessant læsning for en markedsføringsperson. Dette blev dog straks efter opvejet af gode historier om ”Streisand effekten”, ”Will it blend”, RottenTomatoes, LEGO, beinggirl.com osv.

Bogen fungerer også en værktøjskasse som anviser brugbare strategier for hvordan man kan udnytte understrømmen til ens fordel. Sjovt nok handler værktøjerne ikke særligt meget om, hvad du skal gøre, men mere om hvordan du skal være, det handler om at udvikle den rette holdning – undserstrømstankegangen. ”Groundswell egner sig dog ikke som opslagsværk, da den benytter sig meget af henvisninger til andre dele af bogen, som man kun kan holde styr på, hvis man læser hele bogen i sin helhed.

Forfatterne har skrevet bogen med det formål for at give læserne et overblik og en forståelse for de nye sociale medier, som et fænomen og det synes jeg til fulde, at de lever op til. Jeg synes også man får nogle brugbare redskaber med sig, om end jeg godt kunne savne nogle redskaber/strategier for mindre virksomheder, da langt de fleste af eksemplerne går på meget store virksomheders trængsler med at få omstillet deres kultur til disse nye teknologiers paradigme. Der findes dog nogle enkelte gode eksempler på mindre virksomheder, der virkelig har ændret deres virksomheds vækstrate ved at arbejde strategisk med de sociale teknologier, bl.a. en vinproducent og en blendervirksomhed. Jeg tror bestemt, at nye og mindre virksomheder, der fra starten indarbejder markedsføringsstrategier i de sociale medier vil have et kæmpe potentiale.

Jeg synes, at bogen virkelig er læseværdig og sidder tilbage med en opløftet fornemmelse af, at dette nye fænomen vil få langt større betydning for vores samfund end vi aner, måske fordi der i bogen slutning konkluderes dette:

”Noget slog os ved samtalerne med de succesrige understrømstænkere i denne bog”. ”De anlagde en anden indgangsvinkel. De har alle sammen lært noget, de har alle sammen opnået en højere profilering af deres virksomheder, men de praler ikke. Tværtimod ser de ud til at afspejle en jordbunden kvalitet, fordi de ved at de er i kontakt med noget der er større end dem selv.”