Pille-næse-tid
Tid – og hvad jeg bruger den til – er en af de vigtigste faktorer i min virksomhed. Hvor andre tænker i produktionsanlæg og logistik for at skabe effektivitet, skal jeg tænke tilsvarende på, hvordan jeg bruger min tid. Da jeg startede min virksomhed, var det et stort usikkerhedspunkt. Når jeg som udgangspunkt har mig selv som ressource, hvordan fordeler jeg så tiden mellem produktion (opgaveløsning for kunder) og rekvisition af nye opgaver (salg)?
Som andre virksomheder, der laver budgetter for udnyttelsesgrad af maskiner, så lavede jeg mig et budget for tidsanvendelse og udvikllingen af denne over tid. Og for at kunne følge op, så laver jeg benhård timesagsregistering. Det sker i et almindeligt excel-regneark, hvor hver måned har sin egen fane. Hver registering henføres til enten kunde/opgave eller mine egne målepunkter: markedsføring, salg, netværk/leverandører/samarbejdspartnere, intern drift og fremtidig udvikling. Det giver mig grundlag for fakturering samt overblik over ikke-fakturerbar tid pr. kunde (både nuværende og kommende), men også stof til eftertanke om, hvad jeg bruger min egen tid til. MEN der nu noget af en dag, som ikke falder inden for kategorierne: Det tager også tid at læse mails, få it til at virke, social kontakt osv. Min revisor kalder det for Pille-næse-tid. Som udgangspunkt skal denne tid minimeres, og det gør timesagsregisteringen mig så opmærksom på. Her tænker jeg ofte på grundtanken i Lean: alt hvad du gør, skal være godt for dine kunder. Det er en sund tanke at lave denne kobling.