Telefonmøder og telefonkonferencer

Har du nogle gange brug for at holde telefonmøder, eller er du coach eller underviser og overvejer du at benytte muligheden for fjernundervisning, så er telefonkonferencer måske noget for dig!?

Formanden for SEBC (Selskab for Evidens Baseret Coaching – www.sebc.dk) Jens Boris Larsen, cand. psych., coachpsykolog, www.creatives.dk har lavet en grundig undersøgelse af market og har fundet frem til en god og økonomisk måde at gennemføre telefonkonfernecer på.  Jeg viderbringer hermed, med tilladelse, hans anbefalinger.

1) Hvordan foregår det?

Følgende kan anbefales www.freeconference.com/ og www.telenordic.dk.

www.freeconference.com/Services.aspx kan du se de mange muligheder programudbyderen tilbyder dig der skal afholde telefonkonferencen. 

Når du har oprettet dig som bruger, er resten ganske enkelt for dig og (ikke mindre vigtigt) dine kollegaer / kunder :

a) deltagerne tilmelder sig konferencekaldet hos konference-arrangøren (f.eks. dig). Ved tilmeldelsen får deltagerne oplyst telefonnummer og adgangskode til udbyderen af konferencekaldet.

b) når tiden er inde, ringer deltagerne op via en telefon til konferencenummeret og indtaster en bridge code og afslutter med firkant. Deltageren er hermed logget på konferencen.

c) alle kan som udgangspunkt høre alle, og konferencen forløber med sit tema i det aftalte tidsrum.

d) når konferencen er forbi, lægges der på, klar til næste gang.

Det er altså meget simpelt: Ring op til nummeret på det aftalte tidspunkt, deltag, og læg på igen, glad og fro, når det er overstået.

Hvis du som deltager i konferencekaldet anvender telekort, skal du først ringe til et andet telefonnummer og få adgang til den billige udlandstelefoni. Når du har fået adgang, ringer du op til konferencenummeret. Hvis du bruger en anden løsning, springer du blot dette trin over.

2) Hvad koster det pr. konferencekald?

Konferencekaldet er gratis fra Freeconferece.com’s side. Deltagerne i konferencekaldet skal blot betale for brugen af sin egen telefon – medmindre du som konference-afholder opkræver et gebyr for deltagelse.

Da udgangspunket for konferencekaldet er i USA, anbefales det, at du sætter dig ind i dine muligheder for at være med så billigt som muligt.

For eksempel Telenordic kan anbefales – her betaler du 2 kr. i opkaldsafgift – og 17 øre i minuttet derefter. Det bringer prisen for 1 time ned på ca. 12 kr. Du kan bruge hvilken som helst anden kortudbyder, hvis du vil eller allerede har en anden, du bruger.

Freeconference anbefaler, at man bruger en fastnettelefon og at man ikke bruger Skype. Desuden kan mobiltelefoner give ekko, hvilket kan gøre, at du må “mute” din telefon.

Mobiltelefon kan dog erfaringsmæssigt fungere til konferenceopkald.  For eksempel kan der ringes til 69 øre via 3Global på konferencekald.

Telekort fra Telenordic koster 100 kr. Det giver 8 timers taletid med USA.

3) Hvorfor bruge en udbyder i USA?

Denne konstruktion er anbetalet af Pernille Melsted, coach og udannet hos Debbie Ford samt forfatter til to bøger om at finde og udleve sin passion www.pernillemelsted.dk . Pernille har stor erfaring med konferencekald og har fortalt, at ingen udbyder i Danmark er billige nok, stabile nok, har teknikken i orden, eller kan håndtere grupper over en vis størrelse.

En pris på 12 kr. for en times konferencekald med teknik, der virker til at håndtere store grupper, er derfor p.t. vurderet som den bedste løsning.

 

Jannitara Skjoldborg

Mentorcoach og parterapeut

www.jannitara.dk