Useriøse kunder
Der har her på Mikronets blog været skrevet en del om dårlige oplevelser med kunder, der ikke tager mikrovirksomheder alvorligt. Med den undertone, at det er fordi vi er små, at vi ikke bliver ordentligt behandlet.
Jeg er med i et andet forretningsnetværk, hvor jeg forleden havde en snak, som jeg gerne vil bringe ind i debatten: En deltager, der virker som erhvervsejendomsmægler i en større, veletableret, landsdækkende kæde, oplevede også useriøse kunder. Kunder, der satte opgaveløsninger igang, som ikke førte til ordrer. Kunder, som trak beslutninger i langdrag, så sager ikke kunne afsluttes. Kunder, som trak betalingstidspunktet. Vi kom så til at drøfte det trælse i at brænde sin personlige energi af på sådanne kunder, eller om vi skulle pakke entusiasmen sammen og levere standardløsninger. Nu kan det selvfølgelig være fordi der er tale om en ejendomsmægler, men mon ikke vi som mikrovirksomheder i højere grad skal erkende, at der ufattligt mange forskellige måde (grader af seriøsitet) at drive virksomhed på – istedet for at tro, at det er fordi vi er små? Useriøse kunder er et vilkår, som vi kun ved at blive dygtigere til at håndtere i de indledende faser i kundekontakten, kan ændre på. Og hvordan er det lige vi selv driver vores virksomheder? Er vi selv seriøse kunder ved vores leverandører? Det KAN vi nemlig SELV ændre på.