10 gode råd til at få de gode historier ud om din virksomhed
Artikel fra vores Mikronet-avis skrevet af Finn Sørensen og Henrik Kragelund, First Link Kommunikation
Følg kommunikationsvejen ud af krisen:
Find de gode historier i din virksomhed og fortæl dem
Anden halvleg af krisen er fløjtet i gang. De, der overlevede første, står overfor nye udfordringer på et marked under forvandling. Virksomheden skal trimmes til at være helt fremme i startblokken den dag, opsvinget kommer. Det giver god mening at bruge tiden indtil da til at nytænke produkter, ydelser, samarbejder – og kommunikation.
Virksomheder, der vil klare sig i fremtidens marked, må distancere sig i forhold til konkurrenterne. Og det gør de bedst, hvis forskellen bliver beskrevet. Derfor er kommunikation én af hovedvejene mod opsvinget.
Her er 10 gode råd til at få virksomhedernes gode historier fortalt:
Fortæl medierne om jeres forandringsproces
Jeres historie har værdi i mediestrømmen – den kan være med til at inspirere andre på et tidspunkt, hvor mange søger råd og rollemodeller.
Demonstrér ny energi
Giv jeres hjemmeside, brevpapir, nyhedsbreve etc. et layoutmæssigt løft. Flere ændringer kan foretages med meget få ressourcer.
Giv værdi i dit nyhedsbrev
Hvis ikke I allerede udgiver et elektronisk nyhedsbrev, kan det være vigtigt at begynde nu. Et værdifuldt nyhedsbrev skaber tilknytning og bliver anbefalet til nye læsere, nye potentielle kunder.
Begynd at blogge
En blog er et nemt og effektivt værktøj til at dele viden med, og at turde dele sin viden udtrykker overskud og skaber troværdighed. Ikke mindst skaber en blog en åben dialog, som kan forsyne jer med ny viden.
Bliv levende
Levende billeder er inden for rækkevidde for enhver virksomhed – både teknisk og økonomisk. En lang række af jeres budskaber kan fortælles med helt ny energi og troværdighed ved brug af film til hjemmesiden (web-tv) eller DVD-produktioner.
Opdatér jeres hjemmeside
Et online-medie skal være i evig forandring, ellers mister det værdi. Sørg for jævnlige synlige opdateringer på jeres hjemmeside. Sæt opdateringen i system, så ressourceforbruget er minimalt.
Tag telefonen
Når folk vælger telefonen, er det fordi, de vil have hurtig kontakt. Vurdér om I kan give kunderne en bedre behandling i den første kontakt. Det kan de fleste.
Overvej sociale medier
”Facebook”, ”Twitter” og andre lignende tjenester lyder i manges ører som noget, der kun giver mening for teenagere eller folk med for megen tid til rådighed. Men brugt professionelt kan en deltagelse tilføre stor værdi og nærkontakt til kunderne, hvor de allerede er.
Hold øje med de andre
Jeres konkurrenter har de samme udfordringer som jer, så derfor er det oplagt også at være opmærksom på, hvilke kommunikationsveje ud af krisen, de vælger. Lad jer inspirere, men brug sammenligningen til at se, hvor I har jeres styrker.
Hav medarbejderne med i processen
Uanset hvilke(t) af ovenstående råd, I vælger at følge, skal I huske, at medarbejderne er virksomhedens vigtigste ambassadører. Virksomhedens historie er også deres historie, og derfor skal de ansatte kunne genkende sig selv i en ny profilering.