Anm: Podcastbogen “Medier der holder” af Karin Høgh

Anmeldelse af:

 

Medier der holder – strategisk lyd- og videopodcasting

Bogen er skrevet af journalist og podcasting-konsulent Karin Høgh og er udgivet på forlaget PodConsult, www.podconsult.dk.

ISBN: 978-87-992696-1-7

 

”En podcast er en lyd- eller videofil uploaded til internettet, hvorfra den kan abonneres på med et program, som automatisk henter de nyeste udsendelser til brugerens computer. Derefter kan filen eventuelt overføres til en bærbar medieafspiller.”

 

 

Anmeldelse af Lea Klæstrup Andersen, journalist i Paris (www.leaklastrupandersen.com).

 

Bogens forfatter beskriver et medie på hastig fremmarch – et medie, der i lyd- eller videoformat når ud til brugere på brugernes vilkår.

Første del af bogen handler om podcast som medie; hvad er podcast, hvem er brugerne, hvilke medievaner har de, og hvordan er mediernes vilkår i dag.
Beskrivelsen er en bred intro til det flygtige, digitale medielandsskab og de sociale netværk.
Denne første halvdel af bogen er nødvendig for læsere, der ikke føler sig hjemme på nettet og i sociale medier, for at kunne forstå tankemønstret bag podcastbrugeres medievaner.
Men for læsere, der allerede kender iTunes og YouTube og har en facebook-profil, bliver afsnittet i store træk unødvendigt – selvom der til tider er guldkorn, interessante detaljer og gode links at finde.

Anden del er en konkret vejledning til at udgive podcasts. Den er meget overordnet og kort.
På trods af gode og brugbare råd, føles det som om, vi ikke helt kommer i dybden – måske fordi podcastmediet i sin natur jo ”kun” er medie for noget indhold, som er den egentlige vare, der skal sælges, og det er denne vare der i høj grad afgør, hvordan mediet bedst bruges.
Jeg håber, bogens forfatter vil dykke dybere ned i de spændende emner, disse forskelligheder medfører og dele det med os interesserede. Allerhelst i form af podcasts.

Kapitelinddeling, overskrifter, case-eksempler, kildehenvisninger samt utallige punktopstillinger gør teksten let at scanne, og bogens 147 sider er lyn-hurtigt læst. På den måde læner bogen sig op ad nettet og indbyder læseren til at hoppe og zappe, helt i nutidens medieånd.

Selvom vores forfatter til tider tager os et par trin op ad den akademiske abstraktionsstige og af og til bruger engelske erhvervs- og it-udtryk, er sproget lige til og let at læse.

 

Podcastmediet indeholder enorme muligheder – både for virksomheder, der vil opbygge kunderelationer, og for nichenørden, der vil dele al sin viden med fagfællerne. Og naturligvis for hele undervisningssektoren, som endnu ikke udnytter mediets muligheder. Og det er netop alle disse muligheder, som får bogen til at inspirere læseren. Man sidder tilbage med en begejstring for podcastmediet, men også med en ærgrelse over at mediet ikke udnyttes mere – endnu.