“Søgemaskine-venlig” – … er min web-shop, og mit CMS det ?
– … er min web-shop “Søgemaskine-venlig” ?
– … er mit CMS “Søgemaskine-venligt” ?
– og, hvordan véd jeg så at de er det … ???
– dette er et par af de klassiske spørgsmål jeg modtager – både fra dem der er på vej til at vælge nyt CMS og/eller ny web-shop – og, fra dem der allerede bruger en af disse.
– og, spørgsmålene er højst relevante, fordi man kan med et uheldigt valg af CMS eller web-shop være uheldig at få et system, hvor siderne slet ikke kan læses af søgemaskinerne – surt … :-I
– så, hvad gør man så …. ?
– check, omhyggeligt hos din leverandør/systemet, at det er søgemaskine-venligt – og, vid at hvis du modtager´uldne´ svar på dine spørgsmål, så er det enten fordi systemet ikke er søgemaskine-venligt, eller fordi din leverandør ikke helt har styr på, hvad de faktisk sælger til dig …
– ´Søgemaskine-venligt´ betyder – som minimum :
1. at sidestrukturen tillader alle sider at blive indexeret, dvs. læst af Google, og alle de andre søgemaskiner
2. at teksten på siderne kan læses/indexeres af søgemaskiner
3. at du selv frit kan modificere TITLE og DESCR meta tags på siderne
4. at du selv kan bestemme mappe-navne og dokument-navn på de enkelte hjemmesider
5. at du kan opbygge interne links imellem siderne
– og, hvorfor er dette så, så relevant ? – fordi, der er utallige eksempler på, at virksomheder har brugt store ressourcer på at opbygge et web-site som er let at vedligeholde, og med hamrende flotte sider – … men som blot ikke kan læses af søgemaskinerne …. :-I