“Søgemaskine-venlig” – … er min web-shop, og mit CMS det ?

 – … er min web-shop “Søgemaskine-venlig” ?

 – … er mit CMS “Søgemaskine-venligt” ?

– og, hvordan véd jeg så at de er det … ???

– dette er et par af de klassiske spørgsmål jeg modtager – både fra dem der er på vej til at vælge nyt CMS og/eller ny web-shop – og, fra dem der allerede bruger en af disse.

– og, spørgsmålene er højst relevante, fordi man kan med et uheldigt valg af CMS eller web-shop være uheldig at få et system, hvor siderne slet ikke kan læses af søgemaskinerne – surt … :-I 

– så, hvad gør man så …. ?

– check, omhyggeligt hos din leverandør/systemet, at det er søgemaskine-venligt – og, vid at hvis du modtager´uldne´ svar på dine spørgsmål, så er det enten fordi systemet ikke er søgemaskine-venligt, eller fordi din leverandør ikke helt har styr på, hvad de faktisk sælger til dig …

– ´Søgemaskine-venligt´ betyder – som minimum :

1. at sidestrukturen tillader alle sider at blive indexeret, dvs. læst af Google, og alle de andre søgemaskiner

2. at teksten på siderne kan læses/indexeres af søgemaskiner

3. at du selv frit kan modificere TITLE og DESCR meta tags på siderne

4. at du selv kan bestemme mappe-navne og dokument-navn på de enkelte hjemmesider

5. at du kan opbygge interne links imellem siderne

 
– og, hvorfor er dette så, så relevant ? – fordi, der er utallige eksempler på, at virksomheder har brugt store ressourcer på at opbygge et web-site som er let at vedligeholde, og med hamrende flotte sider – … men som blot ikke kan læses af søgemaskinerne …. :-I