Anmeldelse: “Sæt pris på dig selv- sådan sælger du dit særpræg af Ulla-Lisa Thordén”
Ulla-Lisa Thordén:
Sæt Pris på dig selv- Sådan sælger du dit særpræg
Anmeldt af
Sille Jensen Elslo
Salg for let øvede – Ulla-Lisa Thordén nu på dansk.
Hvem er din ønskekunde?
Forlanger du den rette betaling for din tid?
Hvad er værdien af din ydelse?
Det er nogle af de spørgsmål svenske Ulla-Lisa Thordén stiller læseren i denne bog, som er rettet specielt mod mikro-virksomheder og udgivet af Børsen Mikro.
Thordén er uddannet jurist, og har mange års erfaring med salg og salgstræning.
Hun driver sin egen virksomhed, Republic Consulting, i Göteborg.
Mange mikronettere vil kende hende gennem bogen “Sälj dig själv och ta betalt” og det foredrag hun holdt i Mikronet-regi sidste år om bogen og dens pointer.
Den nye bog henvender sig til den selvstændige, som har været i gang et stykke tid, som har gjort sig erfaringer med salg og prissættelse og som nu trænger til et frisk pust – eller måske et skub – for at komme videre med salgsarbejdet.
Gennem kapitler som blandt andre: “Kan du ses, søges og vælges?”, “Hvad er det egentlig, du sælger” og “Nytte, værdi og pris”, bliver læseren præsenteret for forskellige salgsteknikker, for eksempel SPIN-metoden, storytelling, den passionerede argumentation og flere andre.
Thordén skriver også om prissætning og argumenterer for prissætning i forhold til den værdi, man genererer for sin kunde i stedet for prissætning efter tidsforbrug.
Også emner som hvordan man hæver prisen overfor gamle, trofaste kunder, hvorfor og hvordan man bør føre statistik over sit salgsarbejde og “regler” for samarbejde med andre mikro-virksomheder behandles grundigt.
Det kan lyde tørt og teoretisk, men det er det ikke.
Bogen er skrevet i et mundret og muntert sprog, som er behageligt frit for marketingsklichéer og management-bavl.
Frem for alt er Thordén som skribent så fuld af entusiasme, viden og erfaring, at man som læser næsten ikke kan undgå at blive smittet og inspireret.
Hun har også evnen til at stille tingene på hovedet og give én aha-oplevelser på den konto. Dem er både denne og “Sälj dig själv och ta betalt” spækket med.
Bogen er også fuld af gode små cases og eksempler fra virkeligheden, som på glimrende vis illustrerer forfatterens pointer.
Som læser bliver man stillet et hav af spørgsmål om sig selv og sin egen virksomhed. Thordén tager læseren venligt i hånden, men hun tillader sig også at prikke og puffe til de ømme punkter for mikro-virksomheden, og sætter dermed folkus på nogle af de svære ting ved salg og prissætning, man ellers måske helst vil ignorere.
Hvis “själv dig själv och ta betalt” er en salgsbog for begyndere (eller måske endda for dummies), så henvender “Sæt pris på dig selv” sig til den, der er let øvet i salgsprocessen og vil som sådan kunne fungere som et kompetent og velanbragt (ind-)spark i det videre salgsarbejde for mange mikronettere, som har været i gang et stykke tid.
Sille Jensen Elslo
Ulla-Lisa Thordén:
Sæt Pris på dig selv
Sådan sælger du dit særpræg
Børsen Mikro, ISBN: 978-87-7664-214-3
Udgivet 16.3.2007
Kr. 199.- ekskl. moms
Se Ulla-Lisa Thordéns blog på Børsen Mikro:
http://borsenmikroblogs.dk/ullalisa
Anmeldt af
Sille Jensen Elslo f. 1968.
Uddannet på Hogeschool voor de Kunsten, Amsterdam. Selvstændig siden 2005 som grafisk designer og webdesigner. www.silles.dk