Konkurrenthåndtering

Efter at have arbejdet med to forskellige kunder, der begge er blevet presset i markedet af deres meget store konkurrenter, så gav efterreflektionen anledningen til et godt råd her på Mikronet – til nystartede og igangværende.

Når du gør dig dine overvejelser omkring start af virksomhed, så husk at analysere dine konkurrenter: Hvem er de? Hvor store er de? Hvilke ressourcer har de? Hvad gør de? og hvad gør de ikke?

Det billede skal du “male” for at kunne gøre dine tanker om, hvordan du vil tackle det, hvis konkurrenterne skulle vælge at bruge deres indflydelse i markedet MOD dig. Så er du i hvert fald mentalt forberedt, hvis:

– konkurrenterne bagtaler dig i markedet – overfor dine kunder og samarbejdspartnere

– konkurrenterne udspreder dårlige rygter

– konkurrenterne nupper dine kunder – med ufine metoder

– konkurrenterne udelukker dig fra branchesamarbejdet

– konkurrenterne stjæler dine ideer

– konkurrenterne underbyder dig

– konkurrenterne efterligner dit koncept.