A4 mappe gav halvering af udgifter til bilagssortering

I nogle år har jeg haft bilag i en skotøjskasse. Den har min bogholder sortereret, og denne udprægede dovenskab har kostet mig ( skotøjs)kassen.

I år besluttede jeg , at det skulle være anderledes, og det gik op for mig, at den største hindring for, at jeg satte bilagene i datoorden i en mappe var, at jeg hver gang skulle hente mappen frem og finde en hullemaskine.
Derfor har jeg i et halvt år nu praktiseret følgende:
På et bord for sig meget tæt ved mit arbejdsområde ligger opslået hver dag hele tiden en A4 mappe og en hullemaskine.
Når jeg åbner post, sætter jeg kontoudtogene ind med det samme.
Når jeg betaler netbank, slår jeg regninger og udprintning af mine indbetalinger sammen , huller dem, vender mig om fra computeren og sætter papirerne i mappen med det samme.

Det er lidt mere kompliceret med de mange små bilag, kvitteringer for benzin, papirindkøb, mødeudgifter: De ligger normalt i min pung. Jeg tømmer pungen, når den er blevet for tyk, lægger alle bilagene i en klar a4 lomme og sætter liommen ind på den dag,hvor jeg tømmer pungen. Så er de i det mindste nogenlunde kronologisk.

Sidste trin: Jeg har hyret mine tvillinger på 16 til at ordne disse klare lommer:
De får til opgave at sætte de små bilag i datoorden og på hvert sit blå udgiftsbilag.

Målbare resultater: Denne fremgangsmåde har foreløbig betydet en halvering af udgifterne til min bogholder. Dels i kraft af, at jeg selv sætter i mappe, dels fordi mine sønner sorterer resten.
Og det har kostet mig ingenting – andet end plads.
Man skal dog kunne leve med, at en mappe ikke bliver sat væk, ind “på plads”.
Jeg har mellem 1500 og 2000 bilag om året.
Jeg kan stærkt anbefale den opslåede mappe og den dedikerede hullemaskine.
skrivebord-web.JPG
Læg mærke til, hvor kort der er mellem min PCer og min mappe mtil bilag.
Læg ikke mærke til det øvrige rod…