Hvad er sociale medier, og hvad betyder de nye buzzzord – start på en oversigt

Der tales oftere og oftere om sociale medier – i dag har aviserne for eksempel omtalt det store Google køb af YouTube, hvor man deler videoklip med andre. ( prøv for eksempel at søge på Mentos og Cola light !! )

Der er mange nye ord og begreber at sætte sig ind i.
Jeg har forsøgt at lave en kort oversigt her over medier og værktøjer på nettet, som vi skal til at sætte os ind i:

Sociale medier
Blandt de mange tjenester, der dukker op, er Flickr og 23hq (billeddeling), YouTube og googlevideo (videodeling), MySpace (internationalt musikcommunity), og det tilsvarende danske MyMusic. Teenageforældre kender Arto.dk . Mere rettet mod at skabe forretningsrelationer er LinkedIn, Ecademy, OpenBC.

Del.icio.us
Her kan du gemme dine favoritlinks, så de ikke ligger på din PCer, men kan nås overalt. Favoritlinkene kan deles med andre, og hvis man tagger sine links, kan andre med samme interesse finde relevante netsteder og dermed værdifuld viden, det ellers ville have taget 100 år at finde frem i høstakken.

Weblog – logbog på nettet, skrevet af flere eller en enkelt. Bruges både internt og eksternt til at give viden, karakter, personlig indsigt i en virksomhed, dialog med kunderne, nærhed og autencitet. Lær ”blogsfæren” at kende først ved for eksempel at søge din virksomheds navn eller produkt på en blogsøgemaskine og se, hvad kunderne skriver: www.technorati.com eller den danske www.blogbot.dk. Personlige, professionelt beskrivende weblogs siges at afløse det skrevne CV indenfor de næste ti år.

Blogroll – en webloggers liste over andre gode blogs, som vedkommende læser. Denne kvalificerende henvisning kan spare tid for andre og sortere megen skidt og kanel fra. Blogrollen har som regel en fast plads i sidenavigationen på en blog.

Wiki – en samling af sammenkædede sider, der kan fungere som et opslagsværk. Alle kan oprette eller redigere i stoffet. Bruges til at styre projekter, planlægge konferencer, som personalehåndbog hver enkelt kan opdatere, eller som systematik for en gruppe, der søger at definere begreber brugt i en særlig produktion. Bedst kendte eksempel er encyklopædien wikipedia.dk. Afprøv softwaren på www.wiki.com

Tagging – en måde at mærke særligt vigtige indlæg, hjemmesider eller billedmateriale på, så man dels selv kan finde det igen, dels dele henvisningerne med andre.
Tagcloud – vis mig din tagcloud og jeg skal sige dig hvem du er. En tagcloud dannes af de stikord, en person oftest bruger. Ved at se på et menneskes tagcloud kan man aflæse interessen hos vedkommende og lære af personens henvisninger.

Feeds – små stumper software, der giver besked, når der er sket nyt på en relevant hjemmeside eller indgået et nyt indlæg på en weblog. Benævnes også RSS og er som regel angivet med et lille ofte orange felt, man kan klikke på for at føje til listen over det, man vil abonnere på at følge med i.

Nyhedslæser – et stykke software, som systematiserer de steder, man abonnerer på og som muliggør, at man kan skabe sin egen nyhedsoversigt uden at skulle tjekke en masse hjemmesider og weblogs enkeltvis. www.bloglines.com, eller det danske www.1000kilder.dk

Podcast og videocast – små lyd- eller billedstumper, interviews eller hele udsendelser, der lægges om filer på nettet, downloades og afspilles, når man vil. Bruges til at skabe profil, fortælle nyt, give vigtige politiske vinkler. Podcast og blogs har været med til at ændre den politiske dagsorden i USA, fordi alternative synspunkter fik mæle og stor udbredelse uden store omkostninger.

Kom bare med flere, hvis du har !