Anm: Fra Biks til business – når kvinder tænker vækst

Fakta

· Forfatter: Karen Lumholdt
· Resumé: Bogen handler primært om at hjælpe kvindelige iværksætter ud over deres egne svagheder frem mod de mål de gerne vil nå. Og endnu længere – derhen hvor mange kvinder ikke når enten på grund af typiske kvindelige hæmninger, eller fordi de mere kvindelige værdier ikke udfoldes så nemt sådan som verden hænger sammen ligenu.
Det overordnede mål med bogen kan beskrives som: At blive bedre til – at tjene flere penge – på kortere tid – på det man gerne vil lave.
· Målgruppe: Kvindelige iværksættere som har overstået den første opbygningsfase og ønsker at vokse med deres virksomhed.
· Forlag: Børsen Mikro, www.borsenmikro.dk
· ISBN: 978-87-7664-382-9
· Titel: Fra Biks til business, Når kvinder tænker vækst
· Antal sider: 114sider. Pris 199,- kr ?
· Anmelder: Lise-Lotte Ringby, selvstændig – konsulent- rådgiver, Ringby Regulatory Affairs, www.regulatoryaffairs.dk. Udarbejdelse af dokumentation for medicinsk udstyr, herunder: Risikostyring, klinisk evaluering, biologisk evaluering, toksikologiske vurderinger, kvalitetsstyring m.m.

Anmeldelse

Bogen handler om at forvandle sin virksomhed fra at være en ”biks” til at være en ”business”, hvor man bevidst arbejder med alle sider af sin virksomhed – også de økonomiske sider. En pointe er at en ”business” ikke nødvendigvis indebærer at man ansætter en masse mennesker og bliver ”leder”. Mange rådgivere og coaches kommer til at se deres forretning i lyset af ønsket om at være leder. Derved kan man blive ledt på afveje.

Karen Lumholdt har bedre fat i at holde en anden type af virksomhed ”på sporet”. Den type virksomhed er formodentlig den, der appellerer mere til kvindelige iværksættere end til mandlige ditto.

Dejligt tænkte jeg, det er lige den bog, jeg har brug for nu, hvor jeg selv har været i gang som rådgiver i 2-3 år. Og den henvender sig til kvinder, så kan det da være, jeg kan finde noget i den bog, jeg kan bruge. Jeg har jo haft kontakt til forskellige iværksætterrådgivere, hvoraf nogle af dem har haft diverse fordomme overfor os atypiske kvindelige iværksættere, der sikkert “ikke gider at arbejde. Hun vil sikkert hellere passe børnene derhjemme”.

Og ganske rigtig – i bogen fandt jeg endelig den forståelse, jeg har brug for. Kvinder som mig, med børn, kan også være seriøse iværksættere, og måske oven i købet derved finde en bedre balance mellem arbejdsliv og privatliv.

Bogen henvender sig til kvinder, men den er fuld af gode øvelser til, hvordan man analyserer sin situation og kommer videre – som både mænd og kvinder kan have glæde af. Som f.eks, hvordan man kan forholde sig til, hvad der er det essentielle i forretningen. Men også for en helt ny iværksætter vil den være god at læse, da man her finder øvelser, jeg selv godt kunne have brugt noget før, som hvordan man finder ind til sin drivkraft og finder det mest centrale for enhver virksomhed – nemlig forretningspotentialet.

Dog er der specielt fokus på de sider hos kvinder, der i forretningsøjemed må betragtes som svage sider i forhold til den vestlige verdens rammer for forretningskultur. F.eks. i afsnittet om salg – her er der gode råd til hvordan man undgår at falde i de kvindelige faldgruber som f.eks. for megen privat snak, vennetjenester og byttehandel, kunden prutter prisen ned osv. Og hvordan man sælger sig selv bedre.

Og for dem, der ikke lige er nået dertil hvor de kan leve af det, de allermest brænder for, er der vejledning i hvordan man kan starte med den mest rentable ide og måske derved efterfølgende kan finansiere den ide, der ligger hjertet nærmest.

Hensigtsmæssige måder for markedsføring og networking gennemgåes, og til sidst kommer det afsnit, der handler om hvordan virksomheden skal vokse fra biks til business. Det er netop der, jeg selv står nu: Skal virksomheden vokse? Hvordan skal den vokse? Skal man have ansatte? Skal man samarbejde med andre solovirksomheder, hvis kvalitet man kan stå inde for og være underleverandører for hinanden? Skal man eventuelt sammen med andre solovirksomheder slå sig sammen om at betale en administrativ medarbejder, der har forstand på forretningsudvikling og økonomi? Der er mange spændende forslag og ideer for mulige vækststrategier.

Bogen er skrevet i et dejligt jævnt og letlæst sprog. Jeg kommer til at læse bogen mange gange og suge hvert ord ud af den. Glæder mig til at læse bogen igen.