Anm: “Music Cook book” af Maiken Ingvordsen

Maiken Ingvordsens Music Cook bookTitel: MUSIC COOKBOOK
Forlag: KODA i samarbejde med SoWhatCopenhagen
ISBN nummer: 978-87-993325-3-3

Pris: 200 kr. inkl. moms plus forsendelse 50 kr. – eller spar forsendelsen og hent selv bogen hos Koda.” (kan også købes i 2 elektroniske versioner, se hér: )

Anmelder:  Malene Langborg, bosiddende i Odsherred. Jazz- og visesangerinde, musiker, singer/songwriter med egne udgivelser. Dernæst oversætter svensk/dansk, grafiker, korrekturlæser samt forlægger i det små.

Malenes konklusion:
Music CookBook er absolut anvendelig og anbefalelsesværdig for sangskrivere, der vil videre. Forfatteren opfylder de formål/ønsker der er sat for bogen (som sandsynligvis er den eneste af sin art herhjemme og derfor på sin plads).
Da jeg ikke er professionel anmelder (dette er min første boganmeldelse!), har jeg taget udgangspunkt i ‘mig’. Således mine kommentarer:
Indholdet: Maiken ved, hvad hun taler om! – hun har ikke bare ‘sat sig ind i stoffet’, det er hendes kernekompetencer, hun øser af, synes det. Og hun vil os det godt! Man føler sig taget kærligt i hånden på den lille rejse gennem bogen. Hun er sød og klog.
Jeg har mødt Maiken, og hun er en dame med høj energi. Det er som regel positivt, slagsiden kan være en speed-snakker-stil med gentagelser og overflade. En sjælden gang er hun ‘for langt inde i stoffet’ til, at en 47-årig kan følge med, på andre tidspunkter forklarer hun for pædagogisk, at det med KODA og Gramex er tørt og kedeligt. Men det er jo min hverdag; guf og langtfra kedeligt.

Der er mange tips, jeg personligt kan bruge, meget vidste jeg i forvejen, jeg fik alligevel flere aha-oplevelser. Af og til blev jeg helt træt af alle muligheder, som skitseres, af og til blev jeg bekræftet i en arbejdsmetode (‘Nå-ja, dér er jeg, sådan har jeg tænkt i årevis’), jeg fik også under læsningen inspiration til helt andre projekter.
Det er generelt godt med cases. Man får et positivt syn på de mennesker som fortæller om deres erfaringer. Det er også vældigt godt, at Maiken – selv om hun oftest skriver i bydeform ‘gør dét, gør ikke dét’ – ikke lover noget, bogen er altså ikke nogen succes-opskrift, men en inspirationskilde til at gå ud og tage fat, handle – i eget liv og karriere.
Da bogens sidste del var en gentagelse af det allerede skrevne, begyndte jeg at kede mig, meen – gode budskaber skal gentages for at sive ind.
Sproget: Sprogformen er næsten talesprog eller hverdagssprog. Men så er det jo letlæseligt. Selv om jeg ved, at vi ikke kan undgå engelsk/amerikansk sproginfiltration – bruger det jo selv – er fex. formuleringerne ‘I fremtiden vil vi befinde os i den cashless verden’ og ‘du skal ‘walke din egen talk’ ‘ lidt for meget. Der er sjusk hist og her ‘..mennesker der søger på søgeord’, ‘prøv og scan’, samt decideret sproguvidenhed ‘at tingene kan lykkedes’, ‘betaler for alle udgifterne’, ‘ stiftet kendskab med’ – eller er jeg bare en gammel mokke?

Overraskelser: Mange interessante ting; jeg har nu lært om ‘push-and-pull-marketing’ – og andet.

Yderligere kommentarer:
– Generelt fungerer de grafiske ‘figurer’ der skal forsimple det skrevne ikke for mig, men det gør de sikkert for andre, der kan lide dét firkantede overblik. (Desværre forsvinder visse dele ned i bogryggen, det kunne grafikeren måske have forudset).
– Det er spændende med scanbare QR-koder, så føles bogen aktiv, man kan læse mere. (Men jeg ved ikke om min telefon kan så’noget..)
– Jeg har ikke endnu fundet ud af, hvad det er for et apparat, Maiken fremviser på bogens forside.

Fakta:
Hvem har skrevet bogen: Maiken Ingvordsen
Hvem er denne person: (taget herfra: )

“Maiken Ingvordsen (f. 1973) er forfatter, musiker og kreativ iværksætter. Uddannet pianist og komponist fra Rytmisk Musikkonservatorium. Ejer af produktions- og reklamefirmaet So What Copenhagen, der arbejder med markedsføring, branding og salg for kunstnere og kreative virksomheder. Maiken arbejder også som underviser og rådgiver for kunstnere. Maiken har senest udgivet bogen Fundraising til kreative projekter (Gyldendal Business), samt cd- og dvd-udgivelserne Digte til Livet (Gyldendal) og Yndlingsdigte (Politikens Forlag) med Johannes Møllehave. Hendes egne soloudgivelser tæller bl.a. samarbejde med Chris Minh Doky på This is now (Universal) og Don’t be cool (Universal).

Hvad handler bogen om – et par stikord eller et par sætninger: (taget herfra: )
“Music Cookbook er en how-to guide, der henvender sig til alle, der er nysgerrige efter at forstå og i praksis udnytte de tendenser og trends der er i den digitaliserede musikbranche lige nu. Music Cookbook afslører også, hvordan du tager det bedste fra business-verdenen og bruger det på en kreativ og kunstnerisk måde, så du opnår dialog med dit publikum, synlighed og salg.”

Hvem er målgruppen: “Alle der drømmer om, eller allerede har opnået en kunstnerisk skabende karriere, som musiker, komponist eller sangskriver.”

Hvad er indholdet i korte træk:
“Music Cookbook fokuserer på de fire store områder, du skal forholde dig til som kunstner (udover den skabene kreative proces), som er finansiering, udgivelse, markedsføring og salg. Herunder emnerne nye forretningsmodeller og hvordan du kapitaliserer på disse, strategisk personlig branding og ikke mindst kreativt iværksætteri. Du lærer at sælge – uden at sælge ud! Bogens mange opskrifter bakkes op af håndplukkede cases. Læs hvordan Mike Sheridan, Hannah Schneider, Rasmus Stolberg/Efterklang, Majbritte Ulrikkeholm, Lasse Matthiessen og Thomas Risell/MarloweDK selv får det bedste uf af deres kunstneriske karriere og alle de nye digitale muligheder.”