At være professionel

Det er et emne, der ofte popper op, synes jeg. At udvikle sit eget professionelle image er een af de mange ting, der følger med ved at starte egen virksomhed.

Min måde har været at iagttage andre, som jeg synes er professionelle. Om det er speciallægen i cancerdiagnostik, taxachaufføren, min frisør eller min revisor: Hvad er det ved deres adfærd som gør, at jeg har tillid til dem og opfatter dem som dybt professionelle?

I uprioriteret rækkefølge

* de kan deres kram rent fagligt
* de er venlige
* de er tydelige i deres kommunikation
* de er klare i deres aftaler
* de taler målrettet og positivt
* deres pris passer til min pengepung
Jeg føler mig som kunde tryg og godt behandlet, jeg er ikke i tvivl om at jeg vil komme igen.

Man kunne skrive meget mere i adfærdstermer, som beskriver det at være professionel. Jeg er sådan et føle-menneske, så jeg kan mærke det, jeg tager tingene til mig uden så mange ord men mere gennem billeder og fornemmelser. Ved at “efterligne” mine professionelle rollemodeller fra andre brancher opbygger og vedligeholder jeg min egen profesionelle identitet.

Eftersom alle mennesker er forskellige gør vi også dette med vores professionalitet på hver vores måde. Hvordan gør du? Har du et eget stille rum, hvor du fra tid til anden evaluerer og reflekterer over netop denne del af din virksomhed?

Anne Moloney
Kroppens Sprog