"Bløde" spam-mails … – hvordan undgår jeg at få dem ?

– netop hjemkommet fra et forrygende kursus i London med Anthony Robbins, en af verdens førende indenfor Motivation og Coaching – Wow … !

– så ligger der et spørgsmål fra en kunde :

– “… jeg har fået en e-mail, uden at jeg har bedt om det … – hvordan slipper jeg for det … ? ” 

– og, tilmed et højst relevant spørgsmål !

Samtidig havde han modtaget mail´en fra en afsender, som han faktisk kunne identificere.

– dette i modsætning til en ´rigtig´ spam-mail, hvor det er med en anyonym, eller en falsk afsender.
– hvad gør man … ?

Man starter med at henvende sig til afsenderen – og, spørge hvor han har fået ens mail-adr. fra …
 
– (han har måske blot samlet din mail-adresse ved at kigge på din hjemmeside, eller andre sider hvor din mail-adr. måtte optræde)
 
– start ganske neutralt og åbent … – og, hvis han ikke svarer pr. mail, så prøv en gang mere – og derefter pr. tlf.
 
– … og, hvis han så ikke kan komme med en god forklaring på, hvor han har fået din e-mail-adr. fra –
 
– så beder du ham om at fjerne den fra mailing-listen – ganske pænt, men bestemt, og utvetydigt …
 
– og, beder ham bekræfte pr e-mail, når din mail-adr. er fjernet fra mailing-listen.
 
– herefter – uanset – om det bliver gjort, eller ikke – så gør du opmærksom på, at udsendelse af spam-mails i dk er ulovligt –
 
– distribution af breve og e-mails til navngivne modtagere (og dermed reklame-mails) i dk, er kun tilladt ved modtagerens accept, fex ved forudgående tilmelding til nyhedsbrev
 
– hvis det er spam-mails fra en ukendt, dansk/udenlandsk afsender, så kan du ikke gøre så meget … – køb et spam-filter, det hjælper lidt, men løser ikke problemet fuldstændigt
 
– og, hvis han stadig ikke har reageret positivt på ovenstående iøvrigt, så kan du meddele ham, at han står til en anmeldelse, + black-listning i diverse forums/netværk.
ps: og, så anses det iøvrigt som ´dårlig stil´ at udsende ikke-inviterede reklame-mails på internet. Dette matcher ikke med ´Internet-etiketten´
 
– når nogen gør det alligevel … – så skyldes det som regel en af flg. årsager :
 
1. ren og skær uvidenhed og naivitet – ses oftest hos nystartede firmaer, eller mindre selvstændige
2. at nogen faktisk hár et godt tilbud, som de gerne vil give mulighed for at man får adgang til –
3. uheld/fejl – at ens mail-adr. på én eller anden måde vitterligt er kommet på en mailing-liste ved en fejl
4. nøgtern kalkyle – fordi kun ganske få brokker sig – dvs. lav risiko, lille arbejds-indsats og mulighed for høj gevinst
5. total ligegyldighed og benhård business
6. … noget jeg ikke har tænkt på, endnu
 
 
 
såfremt det drejer sig om pkt. 2 – så vil en seriøs afsender ofte supplere med flg. eksempel som overskrift på mail´en :
 
——————————————————————————————-
Denne mail er sendt som ud til mange på en gang. Jeg har taget aktivt stilling til, at du får den. Jeg håber, du vil synes, at invitationen er relevant – enten for dig personligt eller til at sende videre. Jeg vil gerne høre fra dig, hvis du ikke er interesseret i yderligere mails angående ” Emne XYZ “, så jeg fremover ikke forstyrrer dig unødigt.

Jeg sender denne mail til dig som jeg har mødt i interessefelter som “interessefelt A og netværk B”
 
——————————————————————————————-