Boganm: Twitter- massekommunikation på 140 tegn

Twitter- massekommunikation på 140 tegn
Bogen er udgivet på forlaget Libris
ISBN-13: 978-87-7843-880-5
Pris: 99 kr.
Bogens egen webside: http://www.libris.dk/twitter  eller http://twitterbogen.dk

FAKTA:
witterbogen handler om Twitter som et af de seneste fænomener indenfor socialmedia på Intenettet. Bogen giver både et historisk tilbageblik og indføring i anvendelse af Twitter, både som privatperson og firma.
Bogens målgruppe er virksomheder der ønsker en tilgang til anvendelse af Twitter som ny kommunikations kanal direkte til slutbrugere og kunder.
Bogens indhold er delt op i mange små kapitler som i hovedtræk er indelt i 3 dele: Hvad er Twitter, Twitter for virksomheder og Twitter for private.

Forfatterne: Bogen, populært kaldet Twitterbogen, er skrevet af  Natasha Friis Saxberg og Jacob Friis Saxberg.
http://twitter.com/nfsaxberg er stifter af firmaet Mentory, der samler mentorer i et udviklende socialt netværk. Natasha er partner i firmaet Webcom stiftet i 1996 af hendes mand Jacob Friis Saxberg. Natasha er endvidere tilknyttet Instituttet for Fremtidsforskning.

http://twitter.com/webjayer manden bag Eksperten.dk nordens største community for tekniske spørgsmål indenfor alt IT relateret. Jacob er  stifter af Webcom, der udvikler webløsninger, webapplikationer og rådgiver om brugen af de sociale media og mange andre web2.0 relaterede opgaver. Jacob samlede Internet erfaring rækker helt tilbage til 1995.

ANMELDELSE Skrevet af:
Boganmelder Martin Bolbroe er selvstændig IT konsulent og freelancer siden 2006. Selvom jeg ikke har den store web presence, så forholder jeg mig kritisk til alt nyt, der sker på nettet ,og jeg er næsten altid lige i nærheden.
Jeg startede selv på Twitter 25. februar 2009 (@bolbroe) og følger i dag en broget skare af tweeter’s, som med tiden har vist sig at være ganske interessante i forhold til at være på forkant med alt det nye, som Twitter kan give dem, der forstår at udnytte det.
Min egen erfaring med Twitter er, at i forhold til dem jeg selv følger på Twitter, må jeg sige at informationerne flyder ekstremt hurtigt. Jeg oplever masser af nyt og informativt, timer og dage før det måske når dagspressen. Der er også en hel del af alment underholdende karakter, som jeg aldrig på samme måde vil kunne få via. f.eks. Facebook – så Twitter er et hit! (Prøv det, prøv det!)
 
Anmeldelse af bogen Twitter – massekommunikation på 140 tegn:

Hold da op 282 sider!!! Det lyder som om en del – men tag det roligt bogen er i A6 format, den vil passe i enhver lille håndtaske, og ikke syne af alt for meget, når man flasher den på sin stamcafé.
Og mit førstehåndsindtryk, da den trillede ud af boblekuverten jeg fik den tilsendt i var; dette ligner en tøse teenage håndbog, gad vide om den med sine dejlige pastelgule, pink, brune, babyblå kulører vil blive et hit på direktionsgangen.

Bogen grupperer 17 kapitler i 3 dele. Der er et forord skrevet af Martin Thorborg (@thorborg), som spår at Twitter bliver den næste store Internet revolution. Og så opfordrer han lige til at man naturligvis også følger ham på Twitter.

Del 1 starter godt op med en masse baggrundsstof for at retfærddiggøre den enorme popularitet som Twitter har fået det sidste halve års tid.
Der er en del udmærkede beskrivelser af hvad det er der gør at Twitter pludselig har fået så meget plads i mediebilledet, specielt fremhæves endnu engang den amerikanske valgkamp og Obama’s vej til præsidentposten, de allerførste øjenvidne beretninger fra det nødlandede fly på Hudsonfloden, og det Iranske valg som fik ekstra fokus i hele verden da Twitter nærmest hjalp demonstranterne til enten at undgå brutal politivold eller berette om de overgreb, der fandt sted.
Alle disse hændelser har gjort at Twitter er blevet den næste store ”ting” som alle må opleve, deltage i og ikke mindst udnytte kommercielt.

Der fortsættes i del 2 med en masse eksempler på hvordan man kan anvende Twitter i mange forskellige sammenhænge. Mange af disse er understøttede af små eksempler fra den virkelige verden, men der er også en del som bare er forslag til anvendelse i virksomheden.
Rigtig godt bliver det i kapitlet om 7 punkter for en strategi til anvendelse af Twitter i virksomheden. Det er udmærket at forsøge at styre anvendelsen i den rigtige retning hvis man kan.
Der gives også et godt eksempel på en Twitter-politik for firmaer – det er rigtig godt! Lige til at arbejde videre med for alle virksomheders ledelser.

Endelig i del 3 kommer det som nok de fleste nybegyndere har ventet på. Hvordan kommer man i gang? Her er alt forklaret på en sådan måde så det skulle være muligt for alle at følge med. Det der nok er vigtigst her er de gode råd om hvad man skal og ikke skal. Denne etikette er i lighed med den allerførste brug af email, chat, Facebook osv. nogle praktiske retningslinier der gør at Twitter bliver et seriøst værktøj både for private men også for virksomheder.
 Til sidst er der også den hurtige tilgang til alt om Twitter via Ordliste, Twitter-termer, links til casestories og links til mere info om brugen af Twitter. Til sidst et appendiks med beskrivelser af en masse Twitter relaterede værktøjer.

Konklusion.
Jeg sad nok og var lidt utålmodig, da jeg læste Twitterbogen, nok mest fordi jeg godt selv kendte til alle de mange hændelser, som har sparket gang i udbredelsen af Twitter. Så det er faktisk først når man er nået ind til cirka midt i bogen, at man begynder at kunne læse noget rigtigt om hvordan det er man kan bruge Twitter i sin virksomhed og hvordan Twitter kan vise sig at blive til et støtteværktøj for erhverv.  Da jeg læste bogen manglede jeg et par ting som jeg selv har oplevet som direkte kommerciel udnyttelse af Twitter, men jeg fik også mere og mere begreb om hvordan dette nye værktøj kan vise sig at blive ”det nye store” og her er det magiske ord søgning – husk det!