Boganmeldelse: “Small Talk” af Birgitte Sally, anmeldt af Margrete Bak

”Smalltalk – dit vigtigste sociale redskab på job, i netværk og privat”,
Birgitte Sally, Gyldendal 2007

Anmeldt af Margrete Bak, www.jobdesign.net

Lad det være sagt med det samme: 212 sider om emnet smalltalk, heraf 6 siders indholdsfortegnelse, rejste på forhånd spørgsmålet hos mig, om det nu kunne være nødvendigt. For at være endnu mere ærlig vil jeg indrømme, at jeg tænkte at ”så må der da være kogt nok suppe på det emne”

Efter at have læst bogen vil jeg mene, at ikke én side er spildt, ikke én overvejelse er overflødig. Og jeg vil oven i købet foreslå at læse de første 7 kapitler som en helhed. De stiller viden og overvejelser til rådighed for læseren om smalltalkens sociale funktion, om kommunikationsformen som sådan i et moderne samfund og om psykologien i smalltalk.

I et letlæst sprog stiller Birgitte Sally skarpt på netop den indledende snak, som skaber relationer og giver grobund for udvikling af tillid i en række situationer fra arbejdslivet. Gedigen viden om personlighedstyper, verbalt og non-verbalt sprog, ekstroverte og introverte personligheder og om kønnenes foretrukne måder at kommunikere på, stilles til rådighed med rigelige forfatterhenvisninger, så man selv kan vælge at gå videre med et særligt emne.

Undervejs blev jeg meget inspireret af den person, der under et interview foreslår at vi i stedet for at anse det som smalltalk, betragter det som start-talk – den dialog, der starter relationen og kan resultere i tillid. Efter at have læst hele bogen, opfatter jeg oven i købet smalltalk, som den brede snak, der giver mulighed for senere at kommunikere smalt og sagsfokuseret, netop fordi der først har været mulighed for at opbygge gensidig tillid og for at aflæse hinanden.

Kapitlerne 8 – 12 kan læses hver for sig ved hjælp af det grundige indholdsfortegnelse, som jeg derfor lærte at sætte pris på! Disse kapitler krydres med veloplagte interviews.

Smalltalken bliver i disse kapitler behandlet på disse arenaer: på arbejdspladsen, i netværk, i skriftlighed ( breve, e-mails, sms og blogs), i privatlivet og som starten på dating.

Jeg blev især optaget af kapitlet om arbejdspladsen, hvor forfatteren stiller viden til rådighed om den nye lederrolle, om møder og forhandlinger og om stress. Som læser ledes man gennem et utal af situationer, hvor smalltalken understøtter de sociale processer med anerkendelse og aflæsning af personlighed. Bogen giver masser af fif og værktøjer, og er helt renset for ”så galt kan det gå”-historier, hvilket faktisk styrker dens indtrængende budskab om at ”vi trives bedre, er mindre ensomme og har mere viden at trække på, når vi taler sammen.”

Hvorfor vil jeg anbefale bogen netop til os, der arbejder i solo- eller mikrovirksomheder? Fordi vi har super meget brug for at kunne skabe relationer til embedsfolk, konkolleger, praktikanter, store kundevirksomheder og relevante forskere. Relationer, hvor vi både kan hente og sende viden frit. Bogen giver et fint grundlag for at intensivere denne træning.

”Smalltalk – dit vigtigste sociale redskab på job, i netværk og privat”, 225, kroner , 216 sider
ISBN: 9788702060065