Dit visuelle udtryk

Jeg møder utrolig mange iværksættere, selvstændige og virksomhedsrepræsentanter, som ikke har et visitkort. Jeg møder også mange, som blot har navn og adresse på et stykke farvet karton, de tydeligvis selv har printet og klippet ud med en saks.

Nu skal jeg nok lade være med at forfalde til belærenhed og løftede pegefingre. Og indtil mit eget logo er færdigt, bruger jeg også stadig bare et standardkort, jeg fandt på en svensk internetside. Men… uanset hvad din virksomhed producerer, og uanset hvor dygtig du er, så har du brug for at virke professionel, når dine potentielle kunder møder dig første gang. Og det gør du altså ikke med en farvet papirlap med skævt tryk og flosset kant.

Visitkortet, hjemmesiden og præsentationsmaterialet i det hele taget er din identitet udadtil. Det er her, du skal adskille dig fra konkurrenterne og vise, hvad din virksomhed står for – udover selvfølgelig jeres faglighed. Er du en hamrende kreativ tøjdesigner med fest og farver, eller en dybt seriøs, økonomisk rådgiver – der er farver og striber til det hele.

Der er også en pris til det hele. Den billigste løsning er hjemmekomputeren eller de fortrykte (næsten) gratis visitkort på internettet. Men vil du bare lidt mere, er løsningen sandsynligvis en grafisk designer. Her kan du får logo og visitkort fra ca. 5000 kr. og op. Men så er du også garanteret et professionelt resultat.

Det samme gælder din hjemmeside og dit øvrige præsentationsmateriale. De fleste har en rask dreng i bekendtskabskredsen, der kan lave hjemmesider. Men hvad hjælper det, hvis dine potentielle kunder ikke kan finde rundt på den, dine kontaktoplysninger ikke fremstår klart nok, eller siden bare bruger alt for lang tid på at åbne?  

Hvad lige præcis du har brug for af visuel identitet i din virksomhed, er selvfølgelig helt dit eget valg. Og sikkert også et spørgsmål om økonomi. Men gør dig selv en tjeneste og tænk over det. Det vil ofte være en udgift, der tjener sig selv hjem idet lange løb.