Anm: Ludfattig og iderig – svensk salgsbog for kunstnere

Ludfattig og iderig

Ludfattig og iderig

 

Boganmeldelse 
“Luspank och Idérik – överlevnadsguide för säljskygga kulturskapare”
(Luspank betyder ludfattig)
Anmeldt af Marianne Buus , selvstændig kunsthåndværker, master i entreprenørskabsformidling og rådgiver af selvstændige.

Forlag: Liber, ISBN 978-91-47-09504-9
Pris: ca.  220 SEK , forhandles i Danmark via Mikrobusiness.dk

Til hvem: Bogen er skrevet til dem, som arbejder som ’kulturskabere’’ – bogens fællesnævner for de, som arbejder i kunstneriske fag. Dvs. både forfattere, musikere, billedkunstnere, kunsthåndværkere osv.
På bogens omslag står der: ’Vil du kunne leve af det, du allerhelst vil arbejde med? Vil du lære dig mere om, hvordan du når et (større) publikum og får betalt for din kunnen? Så er denne bog for dig’.
Man må imidlertid være indstillet på at få stillet spørgsmålstegn ved nogle af de gængse forforståelser blandt kulturskabere – især når det gælder salg. I bogens forord appelleres der til at give denne udfordring en chance!

Tema:  ’Kulturskabelse’ er en ’branche’, som udmærker sig ved meget dårlig lønsomhed. Udgangspunktet for bogens forfattere er, at dette ikke nødvendigvis er et ’livsvilkår’, men en omstændighed man i høj grad kan imødegå.

Indhold: I første omgang handler det om at reflektere over sine sædvanlige måder at gribe salget af sine ’værker’ an på , og her anvender bogen både en indlysende logik, en drillende beskrivelse af uhensigtsmæssige vaner  og udfordrende spørgsmål til læseren.

Flere af de ofte ømtålelige og svære temaer tages op, så som prissætning og forhandling, og der gives konkrete bud på en tilgang, der fremmer muligheden for, at man lettere kan leve af sin kunstneriske kunnen.

Den  dvæler bl.a ved de mange parametre, der kan have  indflydelse ved ethvert køb, og trækker på læserens eget kendskab til rollen som ’køber’. I afsnittet om forhandling gives 5 (!) sider med forslag til, hvordan man kan tackle svaret til en kunde, som tydeligt tilkendegiver, at ens arbejde er dyrt. Til inspiration.
I bogen finder man også et kapitel der hedder ’9 gode råd inden man tager kontakt’ .

Derudover serverer bogen en palet af portrætter med forskellige kunstnere ,der deler deres erfaringer..

Form: Bogen veksler mellem ’fagtekster’ skrevet af Ulla-Lisa Thordén  og portrætter af kunstnere som  Thomas Östberg har interviewet. Thordén skriver i et direkte sprog til læseren og udfordrer myterne om arbejdslivet som ’kulturskaber’ som hun tydeligvis har et nært kendskab til. I Östbergs interviews sættes der fokus på temaet arbejdsliv.

Guldkorn:  Hvert kunstnerportræt er afsluttet med en ’boks’ med den interviewedes entreprenørskabstips. Guldkorn, der sagtens kan læses, uanset om man læser baggrunden for dem, da disse netop dækker vigtige pointer for et selvstændigt arbejdsliv. Her er et par stykker – men der er mange flere:

– Skaf dig et realistisk billede af, hvad der skal tjenes for at firmaet køber rundt

– Tag egne initiativ. Vent ikke på, at en bestiller eller køber skal kontakte dig

– Del aldrig lokale med sløve mennesker

– Indse, at det ikke er grimt at ville sælge. En forfatter vil jo læses, en skuespiller ses osv.

– Dyrk dine kontakter. Adressebogen er som et grøntsagsbed som skal vandes og luges

– Stol på din kunstneriske integritet

Anbefaling: Jeg kan varmt anbefale denne bog til alle slags ’kulturskabere’ – desværre findes den endnu kun på svensk og kan derfor trods et letlæseligt sprog være en udfordring for dem, som ikke har let ved svensk. Den fortjener en oversættelse, da temaet er ligeså væsentligt her i Danmark, og det er svært nok i forvejen at skulle stille spørgsmålstegn ved uhensigtmæssige vaner! Især hvis man har levet med disse i mange år.  Bogen kan læses fra ende til anden, men vil også kunne læses ’plukvis’.

Om bogens forfattere: Ulla-Lisa Thordén og Thomas Ôstberg. Thordén har firmaet ’Republic Consulting AB’ og har skrevet flere bøger med salg som tema, bl.a ’Sæt pris på dig selv’ og ’Sälg dig själv och ta betalt’. Ôstberg er freelance journalist. Östberg har selv oplevet  modstanden mod at skulle sælge sin kunnen, men har indset at det kan læres, hvorimod salg for Thordén er helt udramatisk. Forfatterne har desuden oprettet websiden www.luspankochiderik.se

Om bogens anmelder : Marianne Buus har været selvstændig kunsthåndværker gennem mere end 20 år, uddannet ved Royal College of Art i London og med arbejdsmæssig base i henholdsvis Danmark, Sverige og England gennem årene. Marianne har desuden en mastergrad i entreprenørskabsformidling og afholder bl.a workshops for kunsthåndværkere om arbejdsliv sammen med Margrete Bak. 
Marianne Buus er også iværksætterrådgiver for SoloJobDesign