Boganm: Blue Ocean Skift
Skab dig en virksomhed uden konkurrenter
Det lyder som utopi, for hvem vil ikke gerne befinde sig på et marked uden konkurrenter?
Med et produkt eller en service som dine potentielle kunder ikke kan sammenligne med andre.
Hverken på pris, service, strategi, markedsføring eller noget.
Men det er lige præcis den realitet Kim og Mauborgne guider dig til i deres bog ”Blue Ocean skift”.
Hvem henvender bogen sig til
Bogen er egentlig en guide til hvordan man implementerer den strategi som de fremlagde i deres bestseller ”Blue Ocean strategy”.
Hvis du befinder dig på et marked med mange konkurrenter (rødt farvand) er dette bogen til dig. Den hjælper dig med at anskue dit produkt eller din service fra dine kunders synspunkt og ud fra hvad konkurrenterne ikke leverer til dem.
Bogen kræver ikke at du har læst strategibogen(!) Men for at få det fulde udbytte af bogen vil jeg anbefale dig at printe opgaverne ud inden, så du kan lave dem imens du læser bogen.
Kan mikronettere flyde i det blå farvand?
Ja – er det korte svar.
Bogen er beregnet til store virksomheder og et af kapitlerne hedder da også ”Sammensæt det rigtige Blue Ocean-team”. Men tankegangen som BOS beskriver er den samme uanset om man er en enkeltmandshær eller om man er en kæmpe organisation. Faktisk er det kun nemmere at dreje sin forretning når man kun har sig selv at referere til.
Er følelser tilladt?
Mange virksomhedsbøger kan være meget stive i sproget og taler kun om det teoretiske ved en idé/strategi/arbejdsmetode.
Men her må jeg sige at BOS virkelig overrasker positivt. Ikke at den på nogen måde svømmer over i at blive en selvhjælpsbog, men den anerkender fuldt ud at det kan være en udfordring for organisationer, teams og enkeltpersoner at forlige sig med en strategiændring. Og lige så vigtigt, så kommer den med forslag til hvordan man netop kan imødegå denne frygt og usikkerhed.
Det kan i forvejen være en udfordring at begribe fuldstændig nye idéer på et fremmed sprog, men hvis de også er holdt i et meget stift og formelt sprog, dør man også af kedsomhed. Kim og Mauborgne har virkelig forstået at skrive en levende bog om et emne, der hurtigt kunne blive meget tungt.
Hvad er et skift til et blåt farvand?
Bogen kommer ind på nogle helt grundlæggende tanker omkring hvordan man kan sætte sin virksomhed op til succes ved at undersøge markedet og lave et produkt/service der adskiller sig så markant fra konkurrenterne at man ikke kan tale om en konkurrence mere.
Det er altså en guide i hvordan du ændrer dine konkurrenceforhold, og skaber et unikt produkt/service.
Et skift indeholder bl.a. en analyse af dine konkurrenter som du visualiserer i et strategilærred.
Og hvis du tænker at en konkurrentanalyse er noget der koster en ½ million, så tager du fejl. Det er noget du kan lave med din laptop i skødet på sofaen.
Det giver noget helt unikt når du vitterligt kan se hvordan dit marked konkurrerer, og på hvilke parametre du kan skille dig ud fra flokken – hvis du tør.
Strategi – det er så abstrakt
Endnu en af fordelene ved bogen er deres case-beskrivelser.
Kim og Mauborgne har efter deres 1. bog hjulpet mange virksomheder og organisationer rundt omkring i verdenen med at lave et blue ocean skift. Nogle af disse skift, beskriver de i bogen. Her kommer de både ind på de tanker, følelser og modstande der har været på selve skiftet. (Meget spændende og lærerigt).
Helt overlagt beskriver de cases fra virksomheder så forskellige som:
- Et malaysisk fængsel
- En toiletpapir-fabrikant i Sydamerika
- En musik-organisation i Irak
- En pomfrits-maskine-producent i Frankrig
Og mange flere.
De mange cases giver et indblik i hvor idérige vi kan være når vi bare tør.
Det kan godt være at alle andre konkurrerer på et bestemt sæt parametre, fordi det har man altid gjort. Men med bogen som guide, kan du finde andre – og kundeefterspurgte – parametre at konkurrere på.
Jeg kan kun anbefale at læse bogen, og kaste sig over øvelserne så man får det fulde udbytte af den.
Detaljer om bogen
Forfattere: W. Chan Kim og Renée Mauborgne
Titel: Blue Ocean skift – Gør dine konkurrenter overflødige. En veldokumenteret proces , der indgyder selvtillid og fastholder ny vækst.
Bogen er oversat fra engelsk ”Blue Ocean Shift” og er en guide til den ”Blue Ocean Strategy”, de beskrev i deres tidligere bestseller.
Hvem er Kim og Mauborgne?
Kim og Mauborgne er nok mest kendt for deres bestseller ”Blue Ocean Strategy”, som var en del af pensum dengang jeg læste HD.
BOS bød på et paradigmeskift i forretningsverdenen, hvor de plæderede for at man vendte sig væk fra konkurrence- og benchmark mentaliteten og i stedet gik efter at skabe nye og unikke produkter og services.
God læselyst
Sarah
Om Sarah Vos Thrysøe
Sarah ejer Online Solution Group hvor vi laver Software-udvikling og online markedsføring.
Hun har bl.a. skrevet en e-bog med 7 SEO tips til synlighed på Googler.