Anm: Solo – survival guide til kreative freelancere

Anm: Solo – survival guide til kreative freelancere

SOLO – survival guide til kreative freelancere
Forfatter: Palle Schmidt
Forlag: Dansk Psykologisk Forlag www.dpf.dk
ISBN: 987-87-7158-548-3
296 sider
pris: 279 kr inkl moms

Anmeldt af Freya Anduin
Cand.comm., freelance skribent, forfatter, kalenderredaktør, turismerådgiver, kommunikationsbureau ejer

En håndbog til freelancere – skribenter, tegnere osv. – måske specielt til begyndere eller ’det kan jeg nok ikke’, som drømmer om at gå selvstændig.

 Gode råd til livet som selvstændig freelancer – fra a-å med udgangspunkt i egne, konkrete oplevelser.

 

Freya Anduin skriver:

Bogen er delt i sektioner:
Hvorfor Solo?
Hvordan Solo?
Dit første år som Solo
Solo for altid

Og med afsnit som ’da jeg sprang ud’, ‘kend din branche’, ‘ude eller hjemme’, ‘økonomisk buffer’, ‘opstart med og uden penge’, ‘den dårlige kunde’, ‘kunsten at være kunstner’,’ kunsten at sige nej’ og ‘en sidste salut’.

Bogens forfatter er tegneserietegner og har nogle erfaringer, som nok er lidt anderledes end de flestes. Hvis man allerede er startet som selvstændig, giver bogen ikke meget, man ikke allerede ved – at det fx er svært at få en kassekredit. Hvis man ikke er begyndt endnu, er det en fin gennemgang af ting, man skal have været igennem for at træffe en kvalificeret beslutning.

Der er nogle pointer, som alle kreative har glæde af at minde sig selv om jævnligt – f.eks. ’for dig kan det være, det er det letteste i verden at tegne et logo eller lave en jingle. Men det er det ikke for dine kunder’. Ja, arbejdet er pengene værd, så send en faktura.

Et andet budskabet er også klokkeklart – du skal ikke arbejde gratis. Pas på med diverse ’tilbud’, og man kan ikke spise ’eksponering’ til middag. Lad være med at oplyse timepris – den kan være praktisk at kunne flexe på, og man ved aldrig, hvad man bliver sammenlignet med.

Skat

Forfatterens regnskabspraksis er minimal og erfaringen med SKAT vist også. Det er ikke anbefalelsesværdigt at tage det så let som beskrevet. Specielt ikke, hvis man læser reglerne og fx har set kravene til kørselsregnskab i egen bil som selvstændig. Det er muligt, sandsynligheden for at blive tjekket ikke er overvældende, men det er ikke noget, jeg ville satse på. Der er så mange billige (og nogle gratis) økonomisystemer, det ikke kan betale sig at nøjes med en kuglepen og ternet papir – specielt ikke, når der skal regnes moms.

Ophavsret

Jeg kan ikke følge tanken om, at man kan sælge det samme igen, med mindre man har udgivet musik. Enhver opgave, jeg kender til, har en brugsret, der som oftest har en eller anden form for eksklusivitet, og ophavsret og brugsret er ikke det samme. Der er forskellig praksis på forskellige fagområder, så der er det bedst at tale med sin fagforening om, hvordan man gør, og så i øvrigt læse loven om ophavsret selv.

Selvfølgeligheder?

Hvis man har været selvstændig et stykke tid, er meget nok ’selvfølgeligheder’, men her er det måske som med at huske, at man er pengene værd som specialist. At huske at sige ’tak’ – ja, og forhandling ikke som mail, ja, og igen en reminder for nogle, som er nok så væsentlig: ’skru op og ned. Man leverer ikke de luxe til discountpris. Nogle gange er ’godt’ det samme som ’færdig’.

Samme med ’find ud af, hvad du selv mener’. Det er jo netop din fagkompetencer, du bliver betalt for.

Der er en slags spørgeskema som jeg kan anbefale at udfylde – specielt hvis man er spritny som selvstændig.  Blog eller ej – Svaret i bogen er på en måde nej, og så gør han det selv alligevel. Så deet….

Der er noget om kritik og noget om at pitche, som også er meget relevant. Om automatnyhedsbreve, som nok er det for nogle, og ’skab dit eget arbejde’ er også en god ide.

Afrunding:
Bøger baseret på personlige erfaringer giver fordele og ulemper. Det er ikke altid, man kan generalisere personlige erfaringer, men det er også lettere at forholde sig til gode råd, hvis de bunder i konkret erfaring. Bogen er er lige der i midten, men for en ny eller ubesluttet – læs den som en af flere om det at være selvstændig i et kreativt fag. At kalde det en survival-guide er oversalg. Det er det ikke. Specielt afsnittene om skat og ophavsret kan være det stik modsatte.

 

Gem

Gem