Hvordan finder jeg de rigtige keywords (søgeord) til min hjemmeside ?
” Hvordan finder jeg de rigtige keywords (søgeord) til min hjemmeside ?
Svaret er : dette er en opgave af ikke-teknisk karakter, som man faktisk selv kan lave – det er regulær informations-analyse, ord-leg og informations-søgning
– Komplekst … ? – ja, det synes de fleste
– Sjovt ? – nogle synes det her er kanon-spændende og interessant – andre kan ikke fordrage det.
Jeg synes, det er kanon-spændende og interessant og samtidig også en øvelse, man faktisk allerbedst selv kan lave, fordi man selv kender sine produkter og ydelser bedst frem for at få nogen andre til det, som først skal til at forstå (og have betaling for …) , hvad det egentlig er man sælger – og, hvornår skal man så alligevel få nogle andre til at finde og udvælge keywords.
Du skal bruge en specialist til at hjælpe dig med at finde dine Keywords til hjemmesiden, når :
– du ikke selv har tid
– du ikke kan finde ud af det
– ikke selv gider bekymre dig om det
– ellers kan du lave det hele selv.
– imidlertid er der temmelig meget ´hype´ og uvidenhed lige nu omkring markedsføring på nettet – på mange måder – og derfor mange ´dygtige´ sælgere, der prøver at sælge ydelser af denne art – til skyhøje priser.
– og, en lille detalje omkring forudsætningerne for at udvælge keywords i fht. denne strategi – dvs. ´Top-Down-metoden´ det forudsættes, at man selv har kontrol over selve teksten, dvs. indholds-delen, der står på de enkelte hjemmesider, og dermed også har mulighed for at tilrette denne i fht. de udvalgte keywords.
Såfremt det drejer sig om udvælgelse af keywords til en eksisterende tekst, der ikke kan ændres, så er strategien anderledes
– ambitions-niveauet vælger man ligeledes selv, det kan gøres meget lav-ambitiøst, meget pragmatisk – og – det kan gøres meget ambitiøst, med involvering af testpersoner i det omfang man synes man har energi til, men, tilbage til emnet :
” Hvordan finder jeg de rigtige keywords … ? Fremgangs-måden er som flg. – overordnet :
VALG AF KEYWORDS – SØGEMASKINE-OPTIMERING – ´TOP-DOWN-METODEN
A. Lav en bruttoliste
B. Lav en nettoliste
C. Brug udvalgte keywords til de enkelte sider
D. Vurder resultatet
E. Start forfra med punkt a b eller c afhængigt af resultatet.
ad. A. VALG AF KEYWORDS – BRUTTO-LISTEN
Så, Hvordan laver jeg en ´brutto-liste´
´Brutto-liste´, betyder at få lavet en total samling af sandsynlige, og usandsynlige keywords, som man overhovedet kan tænke sig vil blive brugt
– her gælder det simpelthen at prøve at finde ud af hvad nysgerrige mennesker skriver af søgeord, og kombinationerne heraf også
Flg. måder kan anbefales – hver for sig, eller i kombination
– gør det selv – tag et stort stykke papir – og begynd bare at skrive alle de ord, der ´falder dig ind´
– hæng siden på et synligt sted, kontor, køkken, arbejdsplads, toilet …
– og lad den hænge der i en uge – så kommer de sidste 15% keywords med også ;-)
Spørg en erfaren/uerfaren person : Hvis du nu skulle lede på Internet efter noget som det jeg laver, hvilke ord vil du så søge på … ?
– husk at have en notesblok klar, og notere alt de siger
– undlad at pode ´testpersonen´ med ledende spørgsmål der kan ´farve´ deres svar, lad dem selv associere frit
– undlad at argumentere, komme med indvendinger – også selvom de ikke giver det svar du forventer
– tidsforbrug : 3-7 minutter
Skaf 2-3 erfarne Internet-brugere (kan være gode venner, bekendte, partneren )
– samt et white-board
– lav en fælles brain-storming
– max tidsforbrug : 20 min
Skaf 2-3 uerfarne Internet-brugere (kan være gode venner, bekendte, partneren
– samt en white-board
– lav en fælles brain-storming – spørg dem : ´Hvis I nu skulle lede på Internet efter noget som det jeg laver, hvilke ord vil I så søge på … ?
– max tidsforbrug : 20 min
Find en uerfaren Internet-bruger
sæt dig sammen med ham/hende ved en pc, hvor du sidder lidt i baggrunden og kan se, hvad der bliver skrevet på skærmen
– Spørg : ´Hvis du nu skulle lede på Internet efter noget som det jeg laver, hvilke ord vil du så søge på … ? –
– husk at have en notesblok klar, og notere alt personen skriver på skærmen af søgeord
– dette er faktisk den mest givende, og overraskende !
– gentag øvelsen 3 – 7 gange – den er meget nem, og hurtig, det tager max 5-7 minutter pr. testperson
Kig på Internet – se hos konkurrenter, eller andre du ønsker at sammenligne dig med
– se hvad der står af keywords, når de bliver fundet, og vist i google
– se hvad der står af keywords i de andres html-kode og meta-tags, hvis du kan finde ud af at læse html-kode (… og, de ikke har skjult deres keywords ;-) )
– denne kan være vigtig, især hvis man har et produkt som ikke har et ´naturligt´ søgeord tilknyttet, men hvor kategorien hører sammen med noget andet
– eksempel : der findes ikke en naturlig kategori der hedder ´firma-arrangementer´, dette findes under f.ex ´teambuilding´, ´events´, ´firma-fest´, ´firma-tur´, ´personale-tur´ etc.
ad. B. VALG AF KEYWORDS – NETTO-LISTEN
Fra brutto-listen gælder det nu om, at udvælge de søgeord der er de mest sandsynlige der bliver brugt
– hvor mange skal jeg udvælge ?
– hmm… der er ikke noget klart svar på dette – men, har du en ´lille hjemmeside´, dvs. 10-30 sider – så start med at udvælge max. 10-12 keywords
– mest for at gøre det overskueligt, for dig selv … :-)
– hvordan gør man det ?
tja… – én måde er :
– hæng siden med bruttolisten på et synligt sted, kontor, køkken, arbejdsplads, toilet …
og lad den hænge der i en uge – slå en rød cirkel om de søgeord du ´tror på´
– og, hvis dette ikke giver dig sikkerhed nok
– så – gentag ovenstående øvelser som beskrevet for bruttolisten – men, nu med en prioritering af keywords i stedet
ad. C. BRUG UDVALGTE KEYWORDS TIL DE ENKELTE SIDER
– udvælg max 3-5 keywords til den enkelte side
– indsæt disse på de relevante steder på hjemmesiden. dvs. ´Page Title´, ´Meta Description´, indholds-delen mv
– og, hvordan dette så skal gøres med størst udbytte til følge – … dette er en ganske anden historie, der også fylder et par sider
ad. D. VURDÉR RESULTATET
– vent 3-11 uger, afhængigt af hvor ´populær´ din hjemmeside er hos google, yahoo, msn …, dvs hvor tit søgemaskinen kommer forbi din hjemmesiden.
– kig på Google, Yahoo, MSN og vurdér om du har fået det resultat, du ønsker
– … hvilket også forudsætter at du allerede hár sat dig konkrete mål omkring den ønskede synlighed af hjemmesiden på nettet
– eller har lagt en strategi i fht. markedsføringen af virksomheden på Internet.
ad. E. START FORFRA MED PKT. A, B, ELLER C – AFHÆNGIGT AF RESULTATET
– hvis du er tilfreds med resultatet, så kan du vente nogle måneder og lave en ny
vurdering herefter – husk, dine konkurrenter kan have overhalet dig i mellemtiden
– hvis du ikke er tilfreds, tja … – så må du jo starte forfra, pkt. A, B, eller C, der hvor det er nødvendigt
god arbejds-lyst
dann s.