Iværksætter – det handler om at turde

Der er to spørgsmål, jeg altid får, når folk hører, at jeg skal til at starte virksomhed:

– Hvad skal du lave? Og…

– Tør du godt det?

Det første spørgsmål er egentlig temmelig oplagt. Også for folk, som kender mig. For selvom jeg er uddannet journalist, har jeg været langt omkring indenfor mit fag. Jeg har skrevet artikler til aviser og magasiner. Jeg har rådgivet i kommunikation og lavet foldere, medarbejderblad og præsentationsmateriale. Og så har jeg undervist og afholdt kurser. Så egentlig er det fair nok, at folk spørger, hvad det egentlig er, jeg skal.

Men når jeg så leverer svaret “lidt af hvert indenfor journalistik og kommunikation”, så er det, at de spørger, hvordan jeg dog tør.

Og her kommer jeg lidt til kort. For hvorfor skulle jeg dog ikke turde?

Jeg kunne nævne utrolig mange andre grunde til at finde mig en plads bag et skrivebord med telefon, PC og fast månedsløn. For eksempel alt det bureaukratiske bøvl man skal slås med som iværksætter. De praktiske foranstaltninger som bogføring og kundekartoteker. Eller måske hoben af telefonopkald fra folk, som tilbyder at sælge mig en annonce, passe min telefon eller spørger efter den marketingsansvarlige. Jo der er grunde nok. Men de er jo ikke skræmmende – de er bare træls’, som vi siger, der hvor jeg er født.

Og faktisk kan jeg ikke finde én eneste grund til, at jeg ikke skulle turde kaste mig ud i det. For jeg har reelt ikke noget at tabe. Jeg har ikke behov for store investeringer, lagerplads eller maskinhal. Og skulle jeg endelig komme dertil, at jeg aldrig får en eneste kunde, så må jeg jo bare lukke biksen igen og finde mig et job.

Det går jo nok altsammen – så hvorfor skulle jeg dog ikke turde?