Kundeloyalitet – den sikre vej til penge i banken
Mange virksomheder – sikkert også mikroer – fokuserer meget på at få nye kunder. Jeg er lige ved at sige: Det er det dummeste, du kan bruge din tid og penge på.
Du skal MEGET hellere bruge din tid på at gøre dine eksisterende kunder gladere og dermed mere loyale. Her er nogle af årsagerne:
- Det er meget billigere
Det er meget billigere at påvirke sine eksisterende kunder, end potentielle kunder. Dine eksisterende kunder kan du påvirke blot ved at levere en smule mere, end de forventer (kan du ikke det, skal du lukke din forretning). Ved at ringe til dem indimellem – og så videre. Dine potentielle kunder skal du derimod annoncere dig til eller på andre måder bruge en frygtelig masse penge. En tommelfingerregel siger, at det er 5-10 gange dyrere at få en ordre fra en ny kunde, end fra en eksisterende kunde. - Erfaringer viser, at kunderne køber mere og mere, jo længere de har været hos dig.
- Loyale kunder fokuserer mindre på pris.
- Salgsomkostningerne er lavere, når kunderne bare handler hos dig, i stedet for at du skal opsøge dem hele tiden.
- Problemerne er færre med de faste kunder.
- De loyale kunder er bedre ambassadører for dig.
- Hvis du har medarbejdere, bliver de mere tilfredse jo flere loyale og velkendte kunder du har.
Her er lige nogle (gennemsnits-)tal til STOR eftertanke:
- 68% af alle kunder forlader en leverandør på grund af – for lidt opmærksomhed (wauuuv – indrøm du troede, det var pga. prisen – det gjorde jeg)
- 14% forlader leverandøren, fordi han håndterer reklamationer for dårligt
- 9% fordi prisen er for høj
- … resten pga. andet.
Det betyder, at du langt hen ad vejen sikrer dine kunder ved at sørge for jævnlig kontakt! Hvor svært kan det være?
Situationen er selvfølgelig en anden, hvis du er nystartet og mangler kunder at servicere. Men derfor kan du godt huske at passe de få, du har, rigtig godt.
Du SKAL selvfølgelig også have nye kunder ind. Min erfaring siger mig, at hvis du passer dine kunder godt, kommer de nye automatisk … folk kan nemlig ikke lade være med at snakke. Du skal bare sørge for, at de har noget godt at fortælle.
PS. Jeg ved godt, at dette er gennemsnitlige betragtninger. Men man skal da være godt dum, hvis man ikke tænker lidt over det. Ikke!?