Mikronetter reddede både jul og nytår for mig

To mikronetter reddede julen og nytåret for mig, tak til Britta Jacobsen og Martin Bolbro.

1. katastrofe: Vi tog på ski-jul til Norge. Mor her pakker kufferten. Vi skal flyve, har begrænset plads, og alt overflødigt må blive hjemme. Således også min mands strømstik, der kan lade det danske trebenede stik på den bærbare gå i de norske stikkontakter, der kun har to ben. For “hvor svært kan det være at købe en sådan adaptor”, tænkte vi i lufthavnen og købte en totalt ubrugelig rejseadaptor, der kunne meget andet, end det vi skulle bruge.
De 3-benede stik er kun noget man har i Danmark (det 3.ben er til Jord)og fra 3 til 2 er kun noget, man kan købe “inde” i Danmark.

Min mand kan på grund af sin ryg ikke stå på ski og havde glædet sig til at sidde hele ferien i hytten, hvor han så ville skrive en kogebog færdig. Men ingen kogebog uden strøm, så gode dyr var rådne.
Juleaften besluttede jeg at gøre kort proces og gik over i den nærmeste hotellobby for at låne en nedstryger. Mens jeg sad og ventede, gik hoteldøren op og ind trådte Britta Jacobsen og hendes mand, der begge havde PCer med til Norge og kunne undvære den ene af deres ledninger – som i forvejen havde fået savet det 3. ben af!
De kendte nemlig godt til problemet, når de var ude at rejse !

Sikke en julegave til “mannen min”, som fik skrevet på kogebogen, mens vi andre fartede op og ned ad tossebakken.
Her er Britta, min søn og hendes søn på vej op igen:

britta
2. katastrofe indtraf egentlig før alt dette, nemlig få timer inden afrejse fra Danmark: En stram lugt af brændt PVC bredte sig lige pludselig i vores kontor, og vores regnskabscomputer med samtlige tre firmaers regnskaber på, brændte simpelthen sammen. Ingen forbindelse, ingen reaktion, hvad end vi gjorde.
Vi tog på ferie.
Da vi så kom hjem og skulle i gang her efter nytår, imødeså vi første arbejdsdag med skræk.
Vi vidste godt, at vi stort set intet ville kunne foretage os, før vi a) enten fik købt ny computer eller b) fik repareret og reddet, hvad der reddes kunne.

I ånden så jeg flere uger uden PC, uden faktureringsmuligheder, afslutning af årsregnskab på midlertidige måder, ingen adgang til kundekartotek, PUHA…
Men, en simpel opringning til Martin Bolbro, der driver sit eget firma TiTiT, som jeg havde fået visitkortet af på et mikronetarrangement, gav resultat med det samme. “Jeg kommer ind forbi dig i eftermiddag, vi kan hurtigt se, om den kan reddes.”

Det kunne den. Det var bare strømforsyningen, der var brændt sammen. I en gammel PCer, som jeg ikke havde smidt ud endnu, kunne man tage strømforsyningen ud, og Martin skiftede den meget hurtigt.

At kende nogen, og have tillid til dem, fordi man har mødt dem før er jo en del af at bygge et netværk, som gør det muligt at skyde genvej. Jeg ville sikkert kunne have fået løst begge problemer på helt ordinær måde. Jeg kunne jo have lånt en nedstryger og selv bakset med at save det 3.ben over med risiko for, at min teori om, at “det nok ikke er så vigtigt med det ben” var forkert.
Jeg kunne også have slået op i telefonbogen og ringet mig igennem hele kolonnen til en PCreparatør, men det går hurtigere, når hjælpen kommer gennem nogen, man kender.
Tak til netværket og
Rigtig glædeligt 2007 til jer Alle sammen.