Professionelle “venskaber”
Du har sikkert også prøvet det … at få en kunde via en veninde eller familien, hvor grænserne for venskab og forretning lige pludselig bliver diffuse. Du laver måske en ekstra lækker frokost før kundemødet, så I lige kan nå at “sludre”. Eller du sender en opgaverelateret besked via veninden eller familiemedlemmet til din “kunde”. Og måske får du lyst til lige at lave noget ekstra gratis arbejde, for det er jo også en slags “ven”.
Her er det, at jeg vil opfordre dig til at stoppe op og få styr på rollerne. For hvad nu, hvis der går kludder i samarbejdet – mister du så også veninden? Eller hvis kunden ikke er opmærksom på, at du rent faktisk skal leve af skidtet og forventer at du står til rådighed som “professionel” ven døgnet rundt?
Jeg har selv lige været det igennem og valgte ret tidligt at sætte en fast slutdato på opgaverne. De kunne blive ved i det uendelige, men jeg kunne mærke at noget var galt. Så jeg gjorde op med mig selv, at forholdet til veninden trods alt var vigtigere end at holde på kunden. Indtil slutdatoen for opgaverne kom har jeg brugt uanede mængder af arbejdstid på at lave langt mere for denne kunde, end vi egentligt havde aftalt. Og selv da jeg skulle igang med at finde min egen afløser for ham brugte jeg en masse krudt på at gøre det så smertefrit for ham at komme videre som muligt. Jeg er glad for, jeg fra starten besluttede, at dette forhold skulle have en ende – for ellers var rollerne blevet mere og mere uklare og det var blevet endnu sværere at sige fra.