New biz på en god dag

Jeg har for længe ikke kontaktet nye kunder, fordi jeg dels havde kalenderen fuld, dels var kommet lidt bort fra hvordan man gør. Af samme grund var jeg her, efter jeg kom hjem fra sommerferien, ikke så vaks ved havelågen som jeg burde være. Jeg fik ikke kontaktet de virksomheder, som før har brugt mig, og med ny struktur og ny ledelse ryger gamle leverandører nemt i glemmebogen, indså jeg pludselig. Indtil den gamle chef dukker op et nyt sted, og ‘kalder’ på én.

Så der stod jeg pludselig med en tre-fire langtids-projekter, men ikke nogen fakturaer, jeg kunne skrive her og nu. Og eftersom jeg også som folketingskandidat er røget ud i en slags før-valgkamp (som koster mig penge), er pengekassen ved at være tom. Gudskelov er min partner fortsat rasende god til at tjene penge.

Hvad gør en klog? Jeg talte med min udmærkede erhvervscoach, Marianne, og hun spurgte mig: – Hvad bruger du din tid på i øjeblikket, som ikke giver penge? Ja, udover at jeg går til en masse møder i alle mine frivillige netværk, så læser jeg faktisk en masse aviser. Godt, sagde hun. Hvem kan have glæde af det? Af dine kunder, altså.

Og her udsprang så den idé, som i dag – i dag – har givet mig fire nye kunder: Jeg overvåger medierne, de fire aviser som jeg læser i forvejen, for de kunder, som gerne vil i avisen, via et debatindlæg (kronik, læserindlæg, opinion, synspunkt og hvad det ellers hedder). Når jeg ser en artikel eller et indlæg, som en af mine nye kunder bør respondere på, fordi vedkommende på denne måde kan markere sig over for potentielle kunder og samarbejdspartnere, så giver jeg kunden et vink. Skriver eventuelt selv indlægget i samarbejde med kunden. Og vupti kan jeg tjene lidt penge på noget, jeg i forvejen bruger (alt for) meget tid på – at følge med. Se det var en god ide vi fik der, Marianne. Tak for det. Så nu går jeg og tænker på hvad jeg ellers går og gør i forvejen, som måske kan være penge værd for andre – og for mig selv?

Karen